Susanne

    Hej! Har fråga om grundbehörighet till Polishögsskolan? KAN man söka på detta gymnasiebetyg? 1. Genomfört 3 årigt gymnasium, avgångsbetyg juni 2013. MEN finns 3 IG= 300 poäng. Totalpoäng är 2200 poäng. 2. MÅSTE detta betyg kompletteras med 50 poäng för att uppfylla grundläggande behörighet 2250 p och för att ansökan till Polishögsskolan ska godtas? 3. Särskild behörighet är uppfyllt med de ämnen som antagningen kräver. 4. Arbetslivserfarenhet 7 år 5. Finns det andra sätt att söka utbildningen eller måste dessa 50 poäng kompletteras oavsett? Mvh Susanne

    • Anna :

      Mitt råd är att hen frågan gäller skaffar sig GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET snarast; reglerna ändras från 1 juli 2020, och nu behöver personen bara läsa en 50poängs kurs. Reglerna ändras med jämna mellanrum och det är bra när det är så lite kvar till "grundläggande beh till högskola" att ha det avklarat. Så, att det inte blir så sen, att hen vill söka en annan högskoleutbildning om ett par år och får stora problem med att få grundläggande behörighet.

      https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-2010-och-framat/ läser man bl.a om att från 1 juli 2020 skärps kraven; bra därför att ha uppnått Grundläggande behörighet innan dess - betyget i den kursen personen ska skaffa sig måste vara daterat senast sista juni 2020. Personen vinner mer på att läsa upp en kurs från IG (en motsvarande kurs) - om det finns motsvarande... då uppnår hen grundläggande behörighet + även höjer sitt meritvärde.
      Just nu vill personen bli polis, men sen kanske hen ändrar sig eller ej kommer in på polisutb.... så det är bra med grundläggande beh + högre meritvärde.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Du i din fråga skriver "Avgångsbetyg" 2013 - är det SLUTBETYG eller Samlat betygsdokument? Är det från ungdomsgymnasiet eller från komvux?
    Om personen slutade år 3 på ungdomsgymnasiet i juni 2013 läste hen mot ett slutbetyg. Reglerna för grundläggande behörighet finns för just avgångselever från gymnasiet 2010 och senare - på antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-2010-och-framat
    *******
    Om polisutbildningen kan göra undantag från Grundläggande behörighet eller inte - måste du/ni fråga de som jobbar med antagningen till polisutbildningen.

    Jag tycker att personen kan göra ansökan och jag hoppas hen kommer in. Det annars inte så "farligt" att läsa en 50p. kurs - det tar 2,5 veckor om man läser på heltid.

    • : Hej! Tack för snabbt svar. Det är ett SLUTBETYG från Ungdomsgymnasiet. Men fråga är just OM det är grundläggande behörighet när man har 2200 poäng? Det är det som är viktigt att veta innan man söker. Det är lite svävande svar man får från olika ställen även från Polishögsskolan. Så vem är det som egentligen vet? Ska ta en ny kontakt med dem igen. Jo 50 poäng är ju inte mycket att läsa förstås. Tack!
    • Julia : Det står ju tomma platser på många polisutbildningar (antal platser har utökats men sökanden blev inte så många fler...) - och vi behöver fler poliser; med tanke på det så tycker jag att undantag borde kunna göras - just i ett sådant fall, t.ex... 50p. är inte mycket att "prata om".. :) men Fråga SYV gör inte antagning till polisutbildningen ju, så vi bestämmer inte. Sedan, även om man är fullt behörig, så är det ju inte så att man garanterat antas: tester och intervju kan också sätta "stopp" tyvärr. Så, jag skulle ansöka om att läsa en liten 50p.kurs men samtidigt göra ansökan till polisutbildningen.
    • :

      Tack! Jo det är ansökt till en 50 p kurs så det är nog smart att göra hur som helst. Och visst polisutbildningen har ju många andra krav som ska godkännas också. Så ansökan kommer göras så fort det går.

    • : Tack igen!
    • Julia : Läs också gärna Annas kommentar till frågan. Jag håller med om att det kanske är smart att försöka få godkänt betyg i en av de icke-godkända kurser från slutbetyget.
    Läs alla kommentarer