Therese
    Hej, jag har kontaktat SYV i min kommun men har inte fått svar än och känner mig lite stressad då jag behöver veta snart om jag ska läsa 50 poäng till för att få Grundläggande behörighet eller inte.

    Skulle vara jättetacksam om någon kunde kolla den här imgurlänken (http://imgur.com/a/46tzT ) där jag har mina betygspapper och säga mig om jag har Grundläggande Behörighet eller inte (har godkänt i 2300 poäng av 2600, 200 poäng har jag inte fått papper på än)! Censurerat namn och dyl. ifall sånt inte borde vara publikt.

    Tack så himla mycket i förhand!
    • : Klickade på din länk, men får ett felmeddelande. Jag tror länken av misstag räknat med den ena parantesen (eftersom den är blåmarkerad). Det här måste alltså vara den länk som stämmer: http://imgur.com/a/46tzT
    • : Tack, fixat länken! :)
    • : Läs lite här på denna länk medan SYV:arna skriver svar till dig: https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-2010-och-framat/
    • : Läst den och den antyder att jag borde läsa 50 poäng till men fått olika svar från min föregående SYV om hur det ligger till, därav min förvirring, hah :(
    • Anna : Läs mitt svar nedan, skall se nu om jag kommer in på din länk.. om du fick svar från någon SYV att du behöver läsa 50 poäng till, gör det, om du kan. Det är alltid bäst att vara "på den säkra sidan". :)
    • Anna : Jag kom in på länken och såg dina betyg. Jag anser att du har Grundläggande behörighet. Jag skall förklara hur jag tänker i mitt utökade svar.
    • : Det visar sig att jag har otur när jag räknar, jag har 300 poäng icke godkänt av 2600 så om jag högst får ha 260 poäng IG så saknar jag 40 poäng verkar det som. Tack så mycket för alla svar och ursäkta allt mitt vel! :)
    • Milla : Jag kan inte förstå vad du får siffran 2600 poäng ifrån? Ditt Slutbetyg är på 2500 poäng.
    • : Jag får det till 2600 när man räknar med projektarbetet på 100 poäng (men det kanske inte räknas med i den totala poängen). Det är kanske det som ställer till det?
    • : För på poängplanen står det ju att det är 2500 poäng.
    • : Menade studieplan.
    • : Det är 2500 sen gymnasiet och en tillagd kurs på Vuxenutbildningen på 100 poäng (Grafisk Illustration)!
    • : Ok, du får vänta en stund till SYV svarar, vet inte så mycket om när det gäller det där och vågar inte chansa heller :)
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan!
    Jag gick in på länken som du skickade och fick fram det här:
    "Zoinks! You've taken a wrong turn.
    Let's split up, gang. If you're looking for an image, it's probably been deleted or may not have existed at all.

    If you are looking for groovy images, visit our gallery!"

    Antar att man måste vara inloggad "som ägare till kontot" för att se dina betyg.

    Det är väldigt noga med Grundläggande behörighet, om det fattas "en liten poäng" så får man besked OBEHÖRIG från Antagning.se.

    Har du möjlighet att läsa en 50 poängs kurs eller göra prövning i den, gör det. Då garderar du dig.
    Det är Antagning.se som tolkar reglerna. Ibland kan möjlighet till undantag finnas. Det finns också "gränsfall" då man kan bedöma "åt båda håll". Tyvärr är det ganska komplicerat när det gäller "äldre betyg" med tilläggsbetyg.

    Känner du till info på Antagning.se där du har hitta just "din situation" och läsa vad som gäller? det finns infoblad på https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/
    och FAQ på https://www.antagning.se/sv/Vanliga-fragor/
    och även möjlighet att skicka fråga till just dem som skall bedöma dina betyg och vars tolkning av reglerna gäller, vilket är det bästa - att få svar från de som är experter på området och som har rätt att tolka reglerna och vars beslut gäller? Tryck på FRÅGA OSS? stor blå knapp och kontaktformulär kommer upp, där du skriver din fråga.

    Det är de bästa råden jag kan ge dig!

    Jag förstår att du är nervös, känner du stressad och vill få svar snarast. Det är dock jätteviktigt att det är RÄTT SVAR och inte bara ett snabbt svar, eller hur?

    Det är ett stort ansvar om jag lugnar ner dig och säger att allt är OK och så skulle det visa sig sen att ngt fattas och Antagning.se bedömer att du inte har Grundläggande behörighet. Allmänna regler kan du läsa på www.antagning.se och jämföra med just din situation. Det är ingen som kan just din situation så bra som du kan, du är expert på den.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig!
    Önskar dig stort lycka till!
    ANNA
    Hej igen!

    Jag kom in på länken och ser ett Slutbetyg á 2500 poäng (förstår inte riktigt varför du i din fråga skrev att du har godkänt i 2200 p. av 2600 p.?) - jag ser att det finns 400 IG poäng i ett Slutbetyg som är på 2500p.

    "Antal bilagor 1" - vad är det för bilaga, som jag inte kan se?

    Det jag ser är
    Slutbetyg á 2500 poäng i vilket är det 400 poäng IG
    och Urdrag ur betygskatalog med godkände kurser á 400 poäng.

    För att ha grundläggande behörighet behöver du minst 90% av poängen godkända, det är 2250 poäng minimum för dig. Du har mer än så. Därför anser jag att du - utifrån de två dokumenten som jag fick titta på - har grundläggande behörighet.

    Som sagt, är det Antagning.se som tolkar reglerna och värderar betyg och gör själva antagningen.
    Min bedömning är att du har Grundläggande behörighet.

    Bra om du får det bekräftat från "din SYV" på Komvux också.

    Önskar dig stort lycka till!
    ANNA
    • : Länken funkar nu: http://imgur.com/a/46tzT
    • : Lycka till Therese!
    • : Hej igen, det verkar som om jag har godkänt i 2300 poäng av 2600, och på sidor jag läser står det att man ska ha godkänt i 2250 poäng, vilket jag har. Jag har ju dock 100 poäng mer än vanligt och inte bara 250 poäng IG utan 300 så jag antar att eftersom att jag inte har godkänt i 90% så har jag inte Grundläggande Behörighet än? Tack för alla svar och ursäktar förvirringen
    • Milla : Du har 2500 poäng i ditt Slutbetyg. Vad kommer siffran "2600" ifrån? Det är det jag inte kan förstå... :)
    • : Läste 100 poäng extra på vuxenutbildningen, står i mina bifogade filer även! så 2500 blev 2600
    • Anna : Men det är ju bara poäng som du har i ditt slutbetyg, dvs 2500p., som man räknar 90% av. Om du i ditt Slutbetyg hade 2600 poäng, då skulle du räkna 90% av 2600. Inte för att det spelar så jättestor roll för att det ger bara skillnad på 10 poäng - och det finns ingen gymnasiekurs på 10 poäng. Så i praktiken gör det ingen skillnad.
    • Anna : Du behöver alltså 2250 poäng godkända betyg och det har du ju. Därför anser jag att du har Grundläggande behörighet.
    • : Det förstår jag, men jag har ju bara 2300 poäng på grund av den tillagda kursen som gjorde så att jag nu har 2600 poäng totalt. Om jag tar bort den har jag 2200 poäng godkänt, men det kanske inte spelar någon roll? Kan det vara så att den tillagda kursen i vuxenutbildningen 'tar bort' ett IG liksom? :)
    Läs alla kommentarer