Anna
    Hej! Jag avslutade 9an med inte så många godkända ämnen, fick F i matte. Men jag fick iallafall mina betyg på papper så jag har liksom "avslutat" 9an om man säger så.

    Problemet är att jag inte kommer i på ett gymnasium med så låga betyg, så jag tänkte att folkhögskola passar bättre. Men hur börjar jag då? (Målet är att studera på universitet sen). Ska jag söka kurs i grundskolenivå på folkhögskola eller ska jag hoppa direkt in i "gymnasienivån"?

    Har jag grundskoleutbildning eller behöver jag plugga några av 9ans ämnen (så att jag får godkänt) och sedan fortsätta i gymnasienivå på folkhögskola?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Anna,

    du behöver skaffa dig kunskaper i svenska, engelska och matematik motsvarande Godkänt betyg från vårterminen i åk9. Det är ett Minimikrav för att kunna läsa på gymnasial nivå.

    FolkhögskoIorna brukar erbjuda studier både på grundskoIe- och på gymnasiaI nivå. Och det finns faktiskt en fördel med att vända dig till en folkhögskola direkt och Iäsa upp grundskoIa och gymnasiet - "samtidigt", i en sort "integrerad" utbildning.

    Du söker till en folkhögskola direkt och vill du söka till flera olika - så kan du göra det också. Vänd dig direkt tilll varje folkhögskola som du är intresserad av och prata med dem om din situation. Men du kan också - om du vill - först prata med FolkhögskoIornas informationstjänst, här>>>> ser du kontaktuppgifter till den. Där kan du få svar på vilka Fokhögskolor som finns nära där du bor, vilka som har Internat (då man kan bo på skolan) och om ansökningsperioder mm.

    Lycka till!

    Peter SYV