Sadaq
    Hej jag har två F, 250poäng. Men så har jag även en kurs modersmål 2 där fått ett streck som betyg. Vad betyder detta? Har jag fortfarande en gymnasieexamen? Kursen jag fick streck på var modersmål 2 och är en utökad kurs. Jag har läst 26 ämnen.

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sadaq!

    Det som behöver hända för att du ska eventuella kunna få Examensbevis - att rektor på ditt program fattar beslut att ändra (retroaktivt) i din studieplan och tar bort den utökade kursen Modersmål 2 från din Studieplan.

    I så fall har du bara 250 poäng F - och om det är så att du för övrigt uppfyller kraven för gymnasieexamen>>  borde du i så fall få Examensbevis. Du får inte ha F betyg i vissa kurser som t.ex Gymnasiearbete eller matematik 1. Det är vilka kurser som helst som man får ha F i...

    Skulle det bli så att du får Studiebevis (och inte Examensbevis) kan du komplettera upp till Examensbevis på komvux.

    Vänligen

    Julia SYV

    • : hej, det är inte f i ämnen som man är tvungen att e i för att få examensbevis. Så om strecket på modersmål är kvar i min studieplan har jag inget examensbevis?
    • Anna : Det beror på hur strikt din gymnaseiskola tolkar reglerna. Jag ska skriva ett nytt svar till dig nu.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    du får hemskt gärna läsa frågan/svaret Här>> som handlar om ungefär samma sak: "streck" i en Utökad kurs.

    Vi kontaktade Skolverket och fick svar att i fall gymnasieskolans personal /SYV och Rektor/ tolkar reglerna väldigt strikt, då får man inte Examensbevis med "streck" i en U-kurs, även om man för övrigt uppfyller alla krav för gymnasieexamen.

    Men Skolverket säger att många gymnasieskolor tolkar inte reglerna så strikt och de på skolverket tycker också att det inte är rimligt att neka en elev Examensbevis om hen uppfyller kraven... men (som sagt) beror det på hur din skola tolkar reglerna. Det som Skolverket rekommenderar är att rektor gör en ändring i din Studieplan (tar bort en utökad kurs). Då finns det sedan inga hinder inför utfärdandet av Examensbeviset.

    Om du vill får du visa våra svar till personal på din skola (SYV och Rektor).

    Vi bestämmer inte och det gör inte Skolverket heller. Skolverket kan upplysa om vilka regler som finns och kan även ge en "rekommendation" men de fattar inte beslut i enskilda fall utan det är en "huvudman för skolan" som bestämmer (i praktiken är det rektor som bestämmer för att ansvar är allt som oftast delegerat till skolans rektor).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Bästa hälsningar & lycka till!!

    ANNA