Björn99

    Om en skola har antagningsgränsen till exempel 0,8hp och jag ansöker med 1,1hp. Kommer jag komma in förre än dem andra som ansökte med mindre HP än mig?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Ja, det stämmer. I HP-urvalet kommer man in först av alla om man har högst resultat på högskoleprovet och sedan så länge studieplatserna räcker.
    OBS! tidigare antagningsgränserna gäller inte i framtiden, utan ger endast en "fingervisning" på hur högt antagningsgränsen kan "hamna". Vid nästa antagning kan antagningsgräns "hamna" både ganska mycket högre eller lägre.
    Det är bra att försöka ha så höga meriter som möjligt.

    Studie- och yrkesvägledare