elev
    Jag har läst moderna språk steg 3 spanska alltså spanska steg 3, och just nu läser jag engelska 7 samt Matte 5 samtidigt.

    Dessa kurser ger de ett sammanlagt värde på 2.5?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    ja, Mattias! så blir det i de flesta fall, men om ditt högskoleprogram kräver, för särskild behörighet moderna språk3, då ger inte den kursen meritpoäng. Det är endast några få högskoleutbildningar i Sverige som kräver mod.språk3, men det ändå finns, och jag vet inte vilken utbildning du tänker söka till.

    Studie- och yrkesvägledare
    • elev : Hej, tack för svaret. Jag tänker söka ett ingenjörs program på chalmers (maskiningenjör eller någonting inom samhällsbygnnadsteknik, Högskoleingenjör) eller har jag tänkt att söka till mäklarekonomprogrammet högskolan vääst
    • elev : kanske ett ekonom program på göteborgsunivirsitet
    • Milla :

      Om det i behörighetskraven inte står ngt om moderna språk, då ger mod.språk 3 (godkänt betyg) + 0.5 meritpoäng. Engelska 7 ger 1.0 meritpoäng. Matematik 5 ger också 1.0 meritpoäng. På så sätt blir det max, som är 2.5. Lycka till med dina studier!