Louise
    Hej SYV,

    Jag studerar sista året på naturvetenskapsprogrammet med inriktning naturvetenskap på gymnasiet. Jag har läst t.o.m. engelska 7, franska 1, spanska 3, spanska 4 och t.o.m. matematik 4 (räknat kurser inom de ämnen som ger meritpoäng)

    Jag undrar om jag har fulla meritpoäng 2,5 p? Jag planerar att läsa en civilingenjörsutbildning senare. Jag har förstått det som att engelska 7 ger 1,0 p, men ej om spanska 3+4 ger 1,0 p eller 1,5 p totalt?
    En lärare sa till mig att det bara är poängen för det högsta steget man läst i moderna språk som räknas? alltså att jag i moderna språk bara har 1,0 p?

    Jag är mycket tacksam för hjälp, tack på förhand.
    • Julia : Moderna språk 3 ger 0,5 i merit och Moderna språk 4 ger 1,0 i merit. Det blir sammanlagt 1,5 i merit. Det är enbart i fall Moderna språk 3 krävs för behörighet (särskild behörighet) till just den utbildningen på högskola/universitet som du söker, som en situation uppstår då Moderna språk 3 inte ger några meritpoäng, detta p g a att betyg i kurser som krävs för SÄRSKILD BEHÖRIGHET, ger inte meritpoäng. Men även i detta fallet är det möjligt att få 1,5 i merit för Moderna språk (genom att få godkänt betyg även i Moderna språk 5). I detta fallet kommer kombination (Moderna språk 4 och 5 ge 1,5 i merit). Man kan, alltså, oavsett vad det är för särskild behörighet som krävs, uppnå max i merit.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Louise!
    En bra sammanfattning om Meritpoäng finns på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Se om behörighet till just den utbildning du vill söka inkluderar Moderna språk 3 (det kan några få utbildningar göra) men om inte Moderna språk 3 krävs för särskild behörighet till just "din högskoleutbildning" så får du 1,5 i merit för Moderna språk 3och4 (läs på länken ovan).

    På så sätt - ihop med Engelska 7 - uppnår du max i merit.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA