Niklas
    Hej,

    Gick ut gymnasiet 2009, då med ofullständiga betyg dvs samlat betygsdokument.
    Läste under denna vår till ett slutbetyg vilket jag fått utfärdat.
    Min fråga är, får jag meritpoäng för områdeskurser med ett slutbetyg som innehåller 4 ämnen med betygskala A-F och som är utfärdat 2015?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Niklas!
    För den som fick Slutbetyg från vuxenutbildningen (komvux) år 2010 eller senare, gäller de här reglerna
    https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasial-vuxenutbildning/Slutbetyg-2010-och-framat/
    https://www.antagning.se/Global/Faktablad%20HSV-VHS/gar-i-komvux.pdf till höger under rubriken MERITPOÄNG läser vi om att man även kan få meritpoäng för områdeskurser.
    Det är olika områdeskurser till olika högskoleutbildningar.
    Kontrollera vilka kurser som är "områdeskurser" för just "din" högskoleutbildning.
    Läs på länkarna ovan där aktuell info finns.

    Hälsningar
    Mikael SYV
    • : Hej Mikael,
    • : Hej Mikael, Tack för ditt svar! Läste precis länkarna. Jag var intresserad av områdesbehörighet 1 (A1). Jag har alltså läst Samhällskunskap B, idé och kulturhistoria, psykologi och filosofi. vilket innebär att jag bör få merit för dessa kurser(Max 1,0) som är lästa enligt gamla gymnasieplanen(G-MVG). Visst stämmer detta? För att få ytterligare merit, kan jag välja att läsa en prövning i Eng 7? Kommer ett G att resultera i ytterligare 1 meritpoäng? Enligt komvux har betyget ingen betydelse då betyget inte ingår i mitt slutbetyg. Jag får enligt dem 1,0 enbart genom att erhålla ett E. Stämmer detta? Tack, Hälsningar Niklas
    • Anna : Ang. din kommentar: jag kommer att skriva ett nytt svar till dig.
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Niklas!
    Kurser som ger meritpoäng räknas även in i ditt Jämförelsetal, därför är det fördelaktigt att ha så höga betyg som möjligt.
    Jämförelsetal + meritpoäng = meritvärde

    Om du är behörig (har både Grundläggande och Särskild behörighet) även utan kompletteringar (dvs genom kurser som ingår i ditt Slutbetyg) - prövas du utan att ta hänsyn till de eventuella kompletteringar i BI gruppen
    och MED KOMPLETTERANDE betyg - i BII gruppen.
    Du får, alltså, två olika Meritvärden - med vilka du konkurrerar till SAMMA UTBILDNING men i TVÅ OLIKA URVALSGRUPPER.

    Om du får E i Engelska 7, får du 1,0 i Merit men om du har högre "snitt" än 10.0 (E betyg ger 10 poäng) då sänks ditt jämförelsetal genom att addera ett lägre betyg. Dock blir det ändå en höjning av meritvärde då jämförelsetal sänks inte så värst mycket. Exemepel: om du har alla A betyg och får ett E betyg i en 100 poängskurs (t.ex. i Eng 7) då sänks Jämförelsetal med ca 0.4
    men Meritpoäng för Eng 7 är 1.0
    då blir den totala höjningen ändå 0.6.
    Och i vårt exempel: i fall du hade alla A-betyg men inga meritpoäng innan du läste eng7, så kommer du med E betyget i eng 7 höja från 20.0 till 20.6 och det är en ganska bra höjning, fast om du fick A i eng7, skulle du höja från 20.0 till 21.0 i så fall.

    Det är, alltså, alltid bra att ha högre betyg i meritpoäng-givande kurser.
    Men även E betyg ger dig en höjning av meritvärde.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig i din studieplanering!
    Skickar en länk till en bra sammanställning kring Studieteknik, http://www.gymnasieguiden.se/informeras/tips-om-studieteknik - för att jag tycker den är ganska bra!

    Lycka till med dina studier!
    ANNA