abdisamed Hassan
    Hej det ser ut som jag kommer få ett f på engelska 6 och matte2b och matte3b? Kommer jag få möjligheten att gå på komvux eller vad?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej, du kan tidigast få börja läsa på komvux från 1 juli det kalenderår som du fyller 20 år
    ELLER
    efter att du har slutfört din gymnasieutbildning /på minst 3 år/.
    Hur reglerna för komvux kommer att se ut då kan inte jag lova dig. Idag är det så att alla invånare i kommunen har rätt att SÖKA utbildningar på komvux. Sedan görs det prioritering och de med kortast tidigare utbildning får företräde. I fall det finns platser kvar /eller budget kvar att köpa platser/ kan de övriga också tas in. Gymnasieskola är obligatorisk och sökande till gymnasieutbildningar prioriteras i andra hand & i första hand är det sökande till Grundskoleutbildningar på komvux som prioriteras.
    Jag kan inte lova dig att du får läsa alla kurser på komvux som du ansöker om.
    Du bör så klart söka i fall du känner att du vill läsa. Jag hoppas du kommer in och får godkända betyg på komvux, men kan, som sagt, inte lova någonting.
    Mvh
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare