Fidel Isak

    Hej Jag heter Fidel. Hela mitt liv har jag vetat att jag vill plugga till juristprogrammet och arbeta som advokat, anklagare o.s.v. Jag kom till Sverige i slutet av år 2015 och ett år efter, fick jag uppehållstillstånd som bland annat gav mig rätt att studera. Jag började läsa svenska språk och nummera håller jag på att läsa Svenska som andraspråk 2 (GY). Jag har gått och är färdig Vård- och omsorgutbildning som till psykiatri inriktning vid 1400 poäng. Mitt betyg i vård- och omsorgutbildningen ser ut: ett E, tre D, sex C och ett B. Jag har också läst matte 2b ( betyg D). Vad jag vill fråga är, vad krävs för mig för att plugga juristprogrammet egentligen? Vilka ämnen(kurser) behöver jag mer för att få behörighet till? Ger V & O- utbildning behörighet till högskola eller universitet när det gäller juristprogrammet? Har jag fortfarande chanser för juristprogrammet? Därför att jag hörde man behöver högre betyg. Mvh Fidel

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Fidel Isak!

    juristprogrammet är i Sverige en av de mest populära utbildningar och det är rätt så svårt att komma in, tyvärr. :(

    Alla behöriga sökande deltar i konkurrensen om utbildningsplats.

    Särskild behörighet till just juristprogrammet är godkända betyg i gymnasiala kurser Historia 1b och Samhällskunskap 1b.
    För övrigt, ska man alltid - till alla högskoleutbildningar - i grunden ha Grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Grundläggande behörighet kan man uppnå på många olika sätt: till exempel genom utländska gymnasiebetyg eller genom 3-årig arbetslivserfarenhet i kombination med några få godkända gymnasiala kurser.

    Vad gäller svenska språket, så behöver du få godkänt betyg i SAS 3, svenska som andraspråk 3. För att bli BEHÖRIG räcker det med E betyg.

    Vad gäller engelska - så måste du få godkänt betyg i en gymnasial kurs Engelska 6.

    Konkurrera om plats kan man med resultatet av högskoleprovet. Om du ännu inte har gjort högskoleprovet, råder jag dig anmäla dig till kommande prov, till exempel till hösten 2019.

    Boka tid med studie- och yrkesvägledare på den skola där du läser nu och fråga om hur du uppnår Grundläggande behörighet till högskolestudier + du måste få godkända betyg i historia 1b och samhällskunskap 1b (för Särskild behörighet till just juristprogrammet).