Patricia
    Hej,
    Jag är 47 år gammal och jag har en 5 år examen i kommunikationsvetenskap (från Italien) erkänns av högskoleverket i Sverige men jag har inte erfarenhet som kommunikatör, därför när jag söker job arbetsgivare inte anställa mig. Jag har ansökt om att kurser på Arbetsformedligen Kultur för att få den praktiska erfarenheten arbetsgivare behöver men AF inte acceptera mig (som de anser min utbildning som "alltför generiska") och därför inte tillåter mig möjlighet att göra en praktik med dem.
    Jag har försökt att göra några gymnasiet kurser som kan ge mig praktisk utbildning för att få ett jobb i Sverige, men de accepterar inte mig i gymnasiet eftersom de säger att jag har "för mycket utbildning" och de har inte budget för mig. är det möjligt att få någon typ av utbildning med dig som tillåter mig att arbeta i det här landet? Är det möjligt att tala personligen med en yrkesvägledare tack?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Patricia!

    Var i Sverige bor du? Kan du flytta fritt inom Sverige (jag menar om du har en familj som är rotad på en viss ort, så kan det bli svårt att flytta)?

    Att tala personligen med en yrkesvägledare är jättebra och vi vill hänvisa dig till någon yrkesvägledare som finns på den orten där du bor - för att "lokalkunskap" om vad som finns just på din ort är jätteviktig. Det finns ingen yrkesvägledare som har detaljkunskap om alla orter i Sverige (vad för utbildningar, projekt, möjligheter till praktik mm. finns).

    Det finns flera olika vägar för dig att gå:
    1. om du vill jobba som just kommunikatör, så råder vi dig att söka till en yrkeshögskoleutbildning som innehåller minst 25% praktik på ett företag som ofta har anställningsbehov (det är bl a därför de tar emot praktikanter); vet, som sagt inte var i landet du bor men kommer här med några exempel på lämpliga utbildningar som du skulle kunna söka:
    http://www.yhguiden.se/utbildning/nackademin/marknadskommunikator-inom-sociala-medier
    http://www.yhguiden.se/utbildning/medieinstitutet/webbkommunikator-sociala-medier
    http://www.yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskola-gavleborg-hogskoleenheten-bollnas/kulturkommunikator
    http://www.yhguiden.se/utbildning/handelsakademin/butikskommunikator-visual-merchandiser-stockholm
    Hela utbudet av yrkeshögskoleutbildningar ser du på www.yhguiden.se .

    2. om du kan tänka dig jobba med någonting annat, så kan du t.ex. söka jobb som utredare på Försäkringskassan - där kravet är 3 årig högskoleutbildning och det har du även mer än så, så du är behörig att söka den typen av jobb på myndigheter.

    3. ännu ett annat spår skulle kunnat vara att bli språklärare eller tolk/översättare. Vet ej om du kan tänka dig undervisa i Italienska t.ex. eller jobba som tolk. För att bli behörig lärare i Italienska i Sverige behöver du bl a läsa KPU (kompletterande pedagogisk utbildning) som är 1.5 år på heltid. Du kan kanske testa hur det är jobba som lärare i Sverige - om du söker vikariat eller deltidsanställning på någon skola som behöver lärare i Italienska. Även om du inte ser någon jobbannons, kan du kontakta rektor på en gymnasieskola (i första hand de skolor som erbjuder de program där Moderna språk är obligatoriska att läsa och det är Samhällsvetenskapsprogrammet, Ekonomi, Naturvetenskapsprogrammet och Humanistiska). Alla gymnasieskolor i Sverige hittar du snabbt på www.gymnasieguiden.se

    Om du berättar var i landet du bor, ska vi försöka hjälpa dig mer.
    Bästa hälsningar
    Lycka till!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare