William
    Hejsan! Har jag även områdesbehörighet A3 inför högskola efter jag har slutfört Naturvetenskapsprogrammet på gymnasiet?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej William,
    här är Programplan för Naturvetenskapliga programmet: http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/NA.pdf

    Du kan i planen lätt se vilka kurser som läses: alla elever på NA läser gymnasiegemensamma ämnen och programgemensamma ämnen, sedan lägger man till kurser i EN AV INRIKTNINGARNA och sedan väljer man 200 p. inom Individuellt val. Du kan se i planen (på länken ovan) att det är mellan 200 och 300 p. som man väljer inom kurser för Programfördjupningar. Skillnaden beror på att man läser 100 p. fler i den ena inriktningen.
    Total summa gymnasiepoäng under 3 år bör uppgå till 2500 poäng.
    Det är möjligt att läsa utökade kurser, oftast en kurs á 100 poäng /om man hinner, orkar och skolan kan erbjuda just den kursen; oftast ansöker man om en utökad kurs för att bli behörig till en eftergymnasial utbildning eller för att få Meritpoäng/.
    Och självklart måste man få minst betyg E i kurserna - för att bli behörig.

    Mvh
    Mikael SYV