Kokob
    Hej . Jag är inte säker om jag har räknat rätt snittbetyg och jag skulle behöva hjälp med det.

    Jag går sista året i gymnasiet och undra om min snittbetyg stämmer. Jag har räknat mina förväntade snittbetyget med hjälp av de verktyg som finns på internet och har fått fram att snittbetyget blir 18.54 (med meritpoäng inräknat). När jag räknat min snittbetyg har jag utgått från dessa behörighetskrav : Engelska B, Matematik C, Samhällskunskap A. Eller: Engelska 6, Matematik 3b / 3.

    Min andra fråga är också om det kan stämma att Engelska 7 kan sänka min snittbetyg. På Engelska 7 kommer jag som högst få D och lägst E eller F. Här är de betyg jag tror jag kommer få.
    Länk : https://www.scribd.com/document/488094509/Mina-Betyg

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    vi rekommenderar att använda sig av antagning.se/sv/dina-betyg/gymnasieskolan/gymnasieexamen-2014-och-framat/rakna-ut-ditt-meritvarde om man vill räkna ut sitt meritvärde. Men du behöver egentligen inte göra det för att Antagning.se kommer att räkna fram det och det är DERAS uträkning som kommer att gälla, inte det som du eller vi räknar fram.

    Du uppger tyvärr inte vilket program du kommer ta examensbevis från. ...? Jag gissar på att du läser på Ekonomiprogrammet.

    ang.eng 7
    Om eng 7 blir i ditt examensbevis en utökad kurs då gäller följande:
    vid F i eng7 blir det som om du inte läst den kursen.
    vid E eller högre betyg kommer du få högre meritvärde pga godkänt betyg i eng 7 ger meritpoäng.

    Jag räknade utifrån antagande att du får E i eng 7, och fick fram följande:

    Sedan får du i så fall även 2.5 meritpoäng: 1,5 för moderna språk och 1.0 för eng 7. Så ditt Meritvärde blir 16.00 + 2.50 = 18.50

    Om du får F i eng.7 kommer du ha jämförelsetal på 16.25 men då endast 1.5 meritpoäng, för moderna språk och med det blir ditt meritvärde 16.25 + 1.50 = 17.75

    Skulle du få D i eng7, kommer ditt jämförelsetal bli 16.10 och du får 2.5 meritpoäng, blir i så fall ditt meritvärde 16.10 + 2.50 = 18.60