k

    Hej, Jag håller just nu på att läsa upp mina betyg via Vuxenutbildningen och har sedan tidigare relativt bra betyg med övervägande A och B men samtidigt så har jag vissa kurser med slutbetyg D från gymnasiet som sänker min merit ganska så kraftigt. Under gymnasietiden i årskurs 2 så utvecklade jag koncentrationssvårigheter och därav blev mina betyg sämre och detta vill jag nu rätta till. Just på grund av mina koncentrationssvårigheter så passar inte upplägget med prövningar mig över huvud taget. En vän till mig kunde för något år sedan läsa till kurser via Vuxenutbildningen som hen tidigare inte hade läst på gymnasiet (dessa kurserna behövdes inte för någon särkild behörighet och hen hade även läst 2500p) och detta vill även jag nu göra för att kunna höja min merit. Men enligt skolan får jag inte göra det. Kan skolan neka mig från att läsa en fristående kurs exempelvis Ledarskap och Organisation? Vore supertacksam för svar!

    • Daniel : Har du examensbevis från gymnasiet? Eller fick du studiebevis när du gick ut gymnasiet och läser mot examensbevis nu, på komvux?
    • :

      Hej Daniel,

      När jag gick ut gymansiet erhöll jag ett studiebevis.

    • Daniel : Hej K!
    • Daniel : Som regel gör man planering mot examensbevis tillsammans med SYV på komvux. Har man uppnått betygen som gör att man kan ta ut examensbevis, anser ofta komvux att man bör göra det och inte läsa mer för att höja sitt meritvärde. Men du kan försöka gå via kuratorn/psykologen och skaffa bevis på dina svårigheter som komvux kan ta hänsyn till och prioritera dig högre än de annars skulle göra. Läs hela mitt svar, nedan. Allmänt gäller: studier på högre nivå än grundskola kan i Sverige inte garanteras (de erbjuds "i mån av möjlighet"), det är alltså inte en rättighet att läsa på högre nivå än grundskola, över huvudet taget.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej K!
    Du har rätt att söka vilka kurser du vill - på komvux. Ingen kan förbjuda dig att göra ansökan. Svar på ansökan kan bli PLATSBRIST, att du alltså inte får plats - och det svaret behöver inte betyda någon sort "förbud" utan oftast betyder det att pengarna räckte inte till. Då kan du söka till nästa kursstart och till nästa och till nästa... någon gång kan man ha tur och komma in.
    ***
    Jag tänker på följande: är du säker att betyg i kursen "ledarskap - / organisation", som du nämner i din fråga, skulle hjälpa dig? Om du redan har examensbevis från gymnasiet och den kursen är inte med där, då kommer inte det betyget påverka ditt meritvärde, över huvudet taget. Om du har examensbevis måste du höja betygen i de kurser som finns med i ditt examensbevis.
    Om du däremot har ett Studiebevis och läser nu mot examensbevis på komvux, då är det möjligt att du kan ta in "ledarskaps-kursen" in i ditt examensbevis i stället för någon annan kurs (men många kurser är obligatoriska att ha i examensbeviset och det finns också en annan "svårighet": om komvux anser att du nu har tillräckligt med kurser/betyg för att kunna ta ut examensbevis, kan komvux, trots att du inte tar ut examensbeviset, prioritera dig mycket lågt (tillsammans med de som redan har examensbevis) och då är chansen att få studieplats mindre (den finns men är mindre).
    ***
    Koncentrationssvårigheter du nämner i din fråga... har du något Intyg eller bedömning från en psykolog ("på pappret", alltså)? Detta frågar jag för att det kan underlätta för dig om du har papper på det. Bifoga kopian på intyget eller utlåtande från en psykolog när du gör ansökan till komvux. Ofta finns plats att skriva under "övrigt" när man gör ansökan till komvux: uppge där att du har dokumenterade svårigheter och skickar med intyget (eller kan visa upp det).
    Om du inte har Intyg på dina svårigheter, boka tid hos kuratorn på komvux och diskutera om kuratorn kan hjälpa dig på något sätt t.ex genom att förmedla kontakt till en "skolpsykolog".
    ***
    Jag tänker också på följande: hur bra hanterar du dina svårigheter idag? Om du kommer in på högre utbildning t.ex på universitetet där svårighetsnivån är hög och tempot snabbt, kommer du hänga med och uppnå godkända betyg i kurserna? Att komma in på en utbildning är bara början. Sedan ska man också orka och hinna med hela vägen ... Så, det är bra att antingen hitta någon behandling som hjälper (kan vara medicinering i kombination med samtalskontakt) eller sikta på en passande utbildning (kanske på en mer praktisk utbildning jämfört med universitetsutbildningar - t.ex på en utbildning inom yrkeshögskola, där antagning görs på sammantagen bedömning och hur höga betyg man hade på gymnasiet spelar inte så stor roll).