Ebba

    Hej! För ca 14 år sedan gick jag ut gymnasiet med ett samlat betygssdokument pga icke godkänt i matematiken och engelska. Jag ska även tillägga att jag inte hade godkänt i matematiken i från grundskolan heller men tog mig in i gymnasielinjen pga en reservplats. Under mitt vuxna liv läste jag till undersköterska på komvux, fick kanon betyg i alla ämnen, men jag fick också mersmak till att studera på en högre nivå. Dock så jag saknar behörighet i både matematiken och engelskan för att ta mig in på den linjen som jag önskar. Jag fick då till mig att jag skulle göra en prövning i matematiken, vilket resulterade i att jag var på nivån för årskurs 8 men fick ändå F i betyg och i stället för samlat betygsdokument så fick jag ett slutbetyg. Jag förstår ingenting, tycker att systemet är förvirrande då jag nu har slutbetyg trotts F i matematiken. Nu till min fråga, har jag rätt att läsa grundskolans matematik i från årskurs 8 samt matematik 1a och 2a med studiestöd? Jag har ju trotts allt betyg i matematiken om än underkänt. Men om jag ska ha möjlighet till att klara av högskoleprovet måste jag också förstå grunderna i matematiken. Jag avser att gå ner i arbetstid och studera upp mina grundämnen samtidigt som jag avser att ta studiestöd för att ha råd. Men nu vet Jag inte om min prövning har satt käppar i hjulen för att jag ska vara berättigad att få godkännt i slutbetyg då mitt slutbetyg tycks vara färdigt?

    • Daniel : Vilken utbildning vill du komma in på - på eftergymnasial nivå? Är det sjuksköterskeprogrammet eller arbetsterapeut- eller socinomprogrammet, kanske? Detta frågar jag för att se vilken Särskild behörighet som den utbildningen kräver. Jag kommer också skriva ett längre svar till dig nu. Se nedan.

    2 Svar

    Daniel SYV

    Hej Ebba,
    jag vill börja med att gissa på att du kanske (eventuellt) har någon form av dyskalkyli (svårighet för siffror) och kanske också i kombination med dyslexi (tänker här på att du även hade svårigheter med engelskan). I så fall, om det skulle stämma, så kanske vanlig undervisning inte kommer ge önskat resultat, utan du behöver i så fall specialundervisning med speciallärare i matematik och i språk/engelska. Och även om du får sådan specialundervisning är det inte säkert du kan uppnå godkända betyg i upp till andra kursen på gymnasienivå i matematik (matte 2a) och/eller i den kursen i ämnet engelska som krävs för att du ska bli behörig till "din" högskoleutbildning. Du fick bra betyg i kurser i utbildningen till undersköterska, vilket visar på att du är duktig och motiverad, och om du har medfödda svårigheter att hantera siffror (dyskalkyli) så är det inte ditt fel, men svenska högskoleutbildningar kan ändå inte ta in obehöriga, även om det finns särskilda/bra anledningar till varför de är obehöriga.
    ***
    Du frågar om studiestöd. Det är i så fall studiemedel hos CSN som du får söka. Här finns det några saker att tänka på - för det första så är "fribeloppet" tillbaka, så man får ej tjäna för mycket samtidigt som man får studiemedel. För det andra, så måste du uppvisa godkända betyg i de kurser du läser under tiden du tar studiemedel - för att annars så får du avslag på din nästa ansökan om studiemedel. Du har rätt att behålla studiemedel för den tiden som du fick ett positivt beslut från CSN för (så länge du bedriver studierna, ej hoppar av) men nästa gång du ansöker om studiemedel så måste du uppvisa godkända betyg. Det blir väldigt tråkigt om du inte får godkända betyg i den omfattningen som CSN kväver och då blir det "stopp" för studiestöd för dig framöver.
    ***
    Mina förslag:
    - boka tid på komvux med SYV och med kurator; förklara din situation; säg att det finns misstanke om att du kanske har dyskalkyli och ev.också dyslexi; be om att speciallärare gör några tester med dig för att få fram om du ev.har dyslexi och/eller dyskalkyli;
    - du kan börja försöka läsa matematik redan idag (på egen hand eller med hjälp av någon vän eller familjemedlem) - det finns en mycket bra gratis sida www.matteboken.se där kurserna är upplagda för repetition och för självstudier;
    - titta på utbud av yrkeshögskoleutbildningar; du är ju utbildad Undersköterska, så utbildningar till specialistundersköterska eller till stödpedagog, eller till steriltekniker kan kanske bli av intresse för dig. Yrkeshögskoleutbildningar kan ta in obehöriga (till skillnad från högskoleutbildningar).
    Vad gäller "rätt att läsa kurser trots att man fick ett Slutbetyg från gymnasiet" så är det så att de kurser i vilka du har icke-godkända betyg finns alltid hopp om att få läsa (men komvux gör också bedömning om personen som vill studera har förutsättningar att få godkända betyg och om komvux gör bedömning om att personen inte har de förutsättningarna, då får inte komvux ge plats på kurserna). Det kostar pengar att ge undervisning. Om komvux ser att du har gjort några försök att uppnå en viss nivå i matte och i engelska men ej uppnådde den nivån, kan komvux göra bedömning att du saknar förutsättningar... Och för dig kan det bli ett misslyckande och stopp för fortsatt studiemedel (från CSN) om du får plats på kurserna men ej får godkända betyg i slutet av kurserna. Därför tycker jag du bör ta upp frågan om dyskalkyli- och dyslexiutredningar. Börja med att kontakta SYV och kurator på komvux, sedan kan du också kontakta rektorn på komvux. Att du skulle läsa "vanliga kurser på vanligt sätt" i de ämnena där du har uppenbara stora svårigheter tycker jag är en dålig idé. Om du ändå vill göra det, ta i så fall inte studiemedel för de studierna, eller var beredd att du endast får studiemedel för just den perioden som du blir beviljad studiemedel för men ej sedan (för fortsatta studier).
    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!

    P.S: vänligen svara från vilket år som ditt Slutbetyg är (vilket år det är utfärdat); jag antar att det är ett Slutbetyg från komvux eller vuxenutbildningen, ej från gymnasiet. Saken är den att reglerna kring slutbetyg har ändrats flera gånger under ganska kort tid. För att veta vad som gäller i just din situation måste man veta från vilket år och i vilken studieform (komvux eller gymnasiet) som ditt slutbetyg är från.

    Hej igen!

    vad gäller självstudier i matematik, så råder jag dig att börja med att räkna igenom matematik för årskurs 7 i grundskolan - matteboken.se/lektioner/skolar-7 och sedan gå vidare till matten för årskurs 8 och så vidare... du kan läsa i din egen takt utan att riskera få "problem" med CSN. Du kan göra det samtidigt som du undersöker frågan om du har dyskalkyli och/eller dyslexi.

    • Ebba : Hej Daniel! Jag ber om ursäkt för min kompakta text, men jag får inte till någon styckindelning. Men hoppas att du förstår röran ändå:). Jag har som mål att komma in på socionomprogrammet. Svenska 3 har jag läst klart sedan ett år tillbaka, det som fattas nu är enbart matematiken och engelskan. Slutbetyget utfärdades 2021-02-11, det stämmer att slutbetyget är ifrån Komvux. Du har helt rätt i att jag har dyslexi och dyskalkyli, men jag har också ADHD. Utredningarna gjordes för över ett år sedan efter att jag och min man letat en orsak till min extrema trötthet i flera år, och vi kom tillslut till insikten efter många andra spår att det skulle kunna vara ADHD. Gällande min dyskalkyli så är det enligt logopedens utlåtande inte just att räkna som är mitt största hinder, utan snarare att jag behöver mer tid på mig utan stress och press för att minimera risken att jag avkodar siffror fel. Jag har utöver detta en stor ljudkänslighet, ljud blir alltså lätt till ett störande moment och jag tappar fokus. Ämnen som jag är motiverad till att läsa hur svåra de än må vara, så har jag alltid som lägst fått betyg B, och det var därför logopeden resonerade att jag behöver extratid för att klara studier, vilket det också står i mitt utlåtande. Du skriver att jag eventuellt behöver ha specialundervisning, du kanske har rätt. Men jag är också väl medveten om att jag presterar som bäst när jag får vara helt själv, utan en massa intryck och får studera på dagen i stället för på kvällen. Detta har jag har gjort tidigare med goda resultat, men nu har jag fyra småbarn att ta hand om som gör att jag är för trött att studera på kvällarna. Det är därför jag avser att gå ner i arbetstid, för att få den tiden jag behöver och läsa upp matematikkurserna på ett halvår. Jag ämnar inte att ta studielån utan endast bidrag. För din information så har jag redan läst matematik nationell delkurs 1 och 2, fick A i bägge kurserna. Det som är kvar nu är delkurs 3 och 4, samt matematik 1 & 2a. Jag kommer sedan att avsluta med engelska 5 alternativt 6, beroende på vad som krävs. Det jag inte reder ut är hur jag kan tillgodose mig mina betyg. Om vi leker med tanken och säger att jag har läst Matematik 1 & 2a samt engelska med betyget A i samtliga ämnen, görs det då en ändring i mitt slutbetyg trots att jag har F i dessa? Eller måste jag göra en prövning för att få A i slutbetyget? Kan slutbetygen ens ändras med tanke på alla ändringar som görs? Jag ser det inte som ett alternativ att jag ska vara obehörig, jag ska jobba med att bli behörig, sen om mina betyg inte räcker för att jag ska ta mig in på högskolan spelar inte så stor roll då jag räknar med att jag får hårdträna inför högskoleprovet och sätta tillräckligt bra poäng där för att ta mig in.
    • Mikael :

      Hej Ebba! jag ska skriva ett längre svar till dig också. Men kort: i Slutbetyget kommer inget att ändras /alltså i självaste dokumentet som heter SLUTBETYG. Men du skickar eller laddar upp både Slutbetyget och de nya betygen (tillsammans) så räknas de nya (högre) betygen in.

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Ebba!
    som jag redan skrivit i en kommentar så kommer inget att ändras i självaste dokumentet som heter SLUTBETYG. Men du skickar i så fall både ditt slutbetyg och de nya betygen (tillsammans) när du söker till exempelvis socionomprogrammet. Viktigt att du får godkänt betyg i Engelska 5 och i Matematik 1, t.ex i matematik 1a innan 1 juli 2025, för att de som inte uppnår grundläggande behörighet innan det datumet (alltså innan 1 juli 2025) måste sedan läsa mer, i ditt fall blir det att du skulle behöva få godkänd betyg även i Engelska 6 men du slipper det om du får godkända betyg i Engelska 5 och i Matematik 1a innan 1 juli 2025.
    ***************************
    Studiemedel (från CSN)
    Att man endast tar bidragsdel och inte lånar spelar ingen roll för kravet att få godkända betyg under tiden man tar studiemedel. Att du inte lånar hos CSN gör att du inte får skulder, vilket är bra, men det befriar inte från kravet att för fortsatt studiemedel uppvisa godkända betyg för studier som man bedriver under tiden man får studiemedel.

    Hör med CSN om möjlighet att pga dyslexi, dyskalkyli och ADHD få studiemedel beviljat på "ett speciellt sätt", t.ex att du läser på 25% av studietakt men får studiemedel som om du läste på 50% - du måste skicka in dokument som bekräftar dina diagnoser eller tillstånd och kanske också ansöka på något annat sätt (kontakta CSN för detaljerna kring det). Kurator på komvux bör vara insatt så du kan också få hjälp där.
    *********************************
    Vad gäller träna hårt inför högskoleprovet och komma in på socionomprogrammet, så är det givetvis en möjlighet. Jag tänker dock på tiden när du väl kommit in på socionomprogrammet. Det är en heltidsutbildning på 3,5 år (sju terminer). Den ges på heltid och det ingår jättemånga böcker att läsa på kort tid. Det är inte helt ovanligt att folk hoppar av socionomprogrammet redan efter en månad på grund av de har insett hur pass tufft det är att läsa, förstå och minnas ofantliga mängder med texter så gott som varje vecka. Det ingår också en praktik-temin (tror det är termin nummer 5) i socionomprogrammet där man "jobbar" på heltid under en hel termin, ofta på socialtjänsten i rollen som Socialsekreterare, under handledning. Det gäller att bli godkänd under den praktiken också för att få fortsätta mot termin 6 och 7 inom programmet. Jag är ganska osäker kring anpassningar som socionomprogrammet skulle kunna göra för att möjliggöra studier för dig. Säg att du behöver läsa på halvtid och det skulle i så fall ta 7 års-studier för att uppnå socionomexamen. Jag är inte alls säker på att socionomprogrammet skulle kunna lägga upp individuellt upplägg för dig, utan kurserna börjar och slutar samtidigt för alla som läser samma program. Jag vill inte rasera din dröm, men det blir, å andra sidan, mycket tråkigt för dig om du kämpar hårt, kommer in på socionomprogrammet men sedan inser att du inte kan läsa där, eller i alla fall inte kan klara av få godkända betyg och ta ut socionomexamen. Hör med de ansvariga på socionomprogrammet på de orter där du har som mål att komma in.
    **************************************
    Att du vill studera är jättebra! Att sätta konkreta mål för sina studier är också superbra, men det är också bra att kolla upp om att det är realistiska mål. Om socionomprogrammet inte kan anpassas, och du inte klarar av att läsa i vanligt tempo och få godkända betyg och hänga med... hur blir det då? Blir du inte ledsen att du kämpade så hårt för ett icke-realistiskt mål?
    **************************************
    För särskild behörighet till socionomprogrammet behöver du även godkända betyg i matematik 2, t.ex i matte 2a och i samhällskunskap 1b (i fall du inte redan har godkänt betyg i en motsvarande äldre kurs, som hette Samhällskunskap A).
    Innehåll i matematik 2 kan du se på matteboken.se/lektioner/matte-2

    • Ebba : Hej Daniel! Nu är jag lite klokare. Jag får helt enkelt satsa på godkänt betyg i matematik 1a och engelska 5 innan 1 juli 2025. Rörande CSN så vet jag att jag kan få studiemedel för en högre takt än det jag studerar. Dock finns det en risk att CSN inte bevilja detta då de granskar tidigare studieresultat, det vill säga om jag tidigare har studerat i normal studietakt och klarat mina tidigare kurser, då blir min ansökan inte beviljad. I mitt fall har jag klarat mina tidigare kurser lite för bra då jag har fått betyg mellan A-B (undantagsfall högstadiet och gymnasiet). Jag har kontaktat CSN via mail och förklarat min historik, men jag har också frågat om man kan göra en individuell bedömning när det gäller matematiken och engelskan. Realistiska mål är så klart viktigt. Men det du inte vet om Daniel, det är att jag i dag arbetar med socialt utsatta människor, jag arbetar med att få ut utsatta grupper i viktiga sammanhang, praktik och arbete. Jag samarbetar mycket med socialtjänsten, arbetsförmedlingen men också psykiatrin. Jag jobbar med grupper som har neuropsykiatriska funktionsnedsättningar där jag tillsammans med arbetsterapeuten gör anpassningar så att de ska klara av sina mål eller studier. Med den erfarenheten och utbildningar inom mitt arbete så är jag medveten om mina egna funktionsnedsättningar och vilka anpassningar som behöver göras för mig, jag har mina egna strategier som fungerar bra när jag arbetar eller studerar. Min lärare som jag hade i Svenska 3, anser att mina texter håller en mycket god kvalité inför högskoleutbildningen, detta var innan jag gjorde en utredning för dyslexi eller ADHD. Den högskolan som jag har för avsikt att söka har ett särskilt urval där 20% av platserna ges till sökande med minst 2 års arbetslivserfarenhet, men man kommer då att gå på betygen och inte högskoleprovet, där får vi se om mina betyg räcker. Att jag i min ungdom inte fick godkänt i engelska och matematiken beror på många olika faktorer. Dels växte jag upp med en förälder som inte kunde det svenska språket och en annan förälder som inte var intresserad av min skolgång, lägg där till att man inte viste om mina funktionsnedsättningar och att kunskapen förmodligen inte var så hög som den är idag. Dessutom skolkade jag alltid ifrån engelskan och matten vilket innebär att jag har en stor kunskapslucka som inte bara kan förklaras av min dyskalkyli/dyslexi, jag måste lära mig ifrån grunden vilket jag har påbörjat. Jag har ju trotts allt fått lära om mig på nytt och fått nya kunskaper på köpet som jag inte hade innan, förhoppningsvis har jag också mognat. Däremot har jag för avsikt att ha muntligt prov i engelskan, min engelska är god, men jag får inte till stavningen när jag skriver men har inga problem med att förstå eller läsa engelsk text. Denna anpassling gjordes inte när jag var yngre, men jag vet att jag har rätt till denna anpassning i dag. När jag var yngre förstod inte min engelskalärare att jag stavade förskräckligt illa vid varje provtillfälle då mitt tal och läsning var problemfritt, det var också orsaken till att jag fick underkänt i engelskan. Men nu vet jag orsaken till att jag fick underkänt. Jag har inte bråttom med att jag måste läsa alla kurser på engång. Jag är fortfarande ung och avser att läsa på högre nivå den dagen mina barn är lite större, det vill säga om 5 år. Men i dagsläget vill jag jobba med att bli behörig, helst innan deadlinen som du angivit. Det är inte säkert att jag vill läsa socionomprogrammet om 5 år, jag kanske vill något helt annat eller så kanske jag är nöjd med det jag har. Men under tiden ser jag till att jag har kompletta betyg och att jag har förberett mig, för lite mer kunskap skadar aldrig. Jag ska göra som du säger och kontakta Komvux i min kommun.
    • Mikael : Jättebra! Kontakta komvux och lycka till med allt! Hör sedan gärna av dig och berätta hur det går. Fråga Syv håller tummarna för dig!