Fanny
    Jag bor utanför Västerås och vill gå en skola i Nyköping, Öknaskolan. Det skulle ta över 2,5 timme att åka till skolan och vill därför bo på internat. Har jag rätt att få inackorderingsbidrag? Vad är det i så fall som gäller för att kunna få det?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Fanny,
    det verkar som att Öknaskolan http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/oknaskolan inte har Riksrekrytering, vilket innebär att elever från hela Sverige inte får ekonomisk hjälp för att få gå på den skolan.
    Du måste få reda på om din kommun har ingått samarbetsavtal med några Naturbruksgymnasier och i så fall vilka. Det är till dem NB programmen som du hänvisas att söka och du får ekonomisk hjälp för resor och/eller boende om du kommer in på en skola, som finns inom avtalsområde.
    Din kommun kan göra undantag och bevilja dig ekonomisk hjälp för att gå på en annan skola, som inte ingår i avtal. Du är inte myndig och det är därför även dina föräldrar som måste vara delaktiga och ni tillsammans kan ansöka hos din kommun. Ni beskriver då de skälen /orsaker/ till varför det är fördelaktigt för dig att läsa på just Öknaskolan. Oftast beviljar kommuner ekonomisk hjälp om eleven söker utbildning som inte finns inom avtalsområde (på de skolorna som elever hänvisas till att söka).
    Ni kan även höra med Öknaskolan om personal där känner till ngt. sätt för att underlätta för dig eller kan tipsa dig om hur du kan motivera när du ansöker hos din kommun.
    SYV på din skola och även Antagningskansliet.
    Om du är folkbokförd i Västerås, här är hemsida för ditt gymnasieval http://www.gymnasieantagning.vastmanland.se/Vland/Default.asp?page=auth/common/login.
    Här är kontaktuppgifter till Antagningskansliet:
    Gymnasieantagningen i Västerås
    Postadress:
    Stadshuset, E268
    721 87 Västerås
    Tel: 021-39 06 00
    [email protected]

    Du kan även vända dig till CSN med dina frågor. CSN skriver på sin sida att det är kommuner som står för ekonomisk hjälp för gymnasieelever, men "i vissa fall" kan man ha rätt till inackorderingstillägg från CSN.
    http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/studiehjalp/hur-mycket-kan-du-fa/inackorderingstillagg.

    Jag råder dig att läsa på länken ovan /på CSN sida/. Kontakta ditt antagningskansli /kontaktuppgifter ovan/; prata med Studie- & yrkesvägledare på din skola.

    Jag skall se om jag kan få fram mer info- och i så fall återkommer jag.
    Mvh & lycka till!
    Liselotte SYV
    Liselotte