Kajsa

    Hej, jag ska läsa distanskurser på olika universitet i Sverige och undrar lite hur det fungerar med utlandsstudier. Har jag möjlighet att läsa en termin utomlands genom en skola fast jag bara har läst en kurs via dem eller måste man läsa ett helt program? Har man samma "fördelar" som distansläsare eller en-kursläsare som de som läser ett helt program? Mvh Kajsa

    • Ludmila : Ingen har nog "rätt" till utlandsstudier. Vill man fritt välja land och utbildning, söker man själv - på egen hand, vilket är rätt omständigt och också ofta även dyrt. Inom sin svenska utbildning kan man ibland, om man har tur, få åka på utbytesstudier (dock är min erfarenhet att det är väldigt stor konkurrens om de platserna och man får ej fritt välja land utan endast önska - och så får många som söker Nej på sin ansökan).
    • :

      Min fråga var lite felformulerad. Det jag menar är såklart om jag har möjlighet att ansöka om utlandsstudier via ett universitet, om den möjligheten finns, fast jag bara läser enstaka kurser på distans och inte ett helt program.

    • Mikael :

      Läs svar från Milla SYV på din fråga, nedan och vänd dig gärna till de Internationella koordinatorer (på de aktuella lärosätena). Det kan annars finnas hinder för "alla", t.ex Covid-19 situationen som satte stopp för de flesta resor. Kommer det "andra vågen" så blir det kanske inga utlandsstudier för svenska studenter alls under en period (hur lång den perioden blir, kan nog ingen svara på).

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Kajsa,
    läs gärna information på studera.nu/studera-utomlands/utbytesprogram/att-aka-som-utbytesstudent och kontakta de Internationella koordinatorer för utresande studenter på de universitet i Sverige där du läser dina kurser.
    Så vitt jag vet, finns det inga garantier på att kunna få åka på utbytesstudier till utlandet inom sin svenska högskoleutbildning, inte ens om man läser ett program där valfri termin ingår och lärosäte har "i princip" samarbete med skolorna utomlands.
    Det brukar uppstå konkurrens om platserna då många fler vill åka på utbytesstudier än det finns möjlighet att "skicka iväg".
    Tips! kika också på möjlighet till utlandspraktik och till att åka utomlands för att samla material inför uppsatsskrivande, t.ex.

    Sök information om utbytesstudier på lärosätenas webbplatser. Kontakta gärna internationella koordinatörer som finns på lärosätena.
    Vad min erfarenhet säger så har inte en person som läser enskilda kurser på olika lärosäten stor chans att få åka utomlands som utbytesstudent. De fallen jag känner som fick åka var alla studerande på heltidsprogram där valfri termin ingick. Känner också många som inte fick åka fast de velat och ansökt om det i tid och gjorde "allt rätt", alltså samlade alla nödvändiga dokument och fyllde in ansökan (förklaringen som de fick var att platserna är få och sökande väldigt många, så de "förlorade i konkurrensen om plats som utbytesstuderande").

    Studie- och yrkesvägledare