Christian
    Hej, jag har pluggat utomlands, på en internationell skola där jag plugga programmet International Baccalaureate. (IB) fick 27 som slutbetyg.
    Nu är jag bosatt i sverige och tänker plugga vidare på univeristet. Men när jag sökte så var min svenska obehörig för jag hade inte läst svenska 3 som kurs. Och det kan nog stämma, för jag läste i skolan svenska B higher level (HL) fick 6 ut av 7 i betyg. Jag är rätt säker att det motsvarar svenska 2. Men så sa dem att jag inte hade ens svenska 2.
    Tyvärr kan inte hitta någonstans om detta stämmer. Tror ni att ni kan hjälpa mig?
    Christian

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Christian!

    om du viII Iäsa med undervisningsspråk Svenska, är det bra att kunna så mycket svenska som möjIigt - i både taI och i skrift, det kommer att underIätta dina studier.

    Därför skuIIe jag råda dig att Iäsa kurserna Svenska (eIIer SAS, svenska som andraspråk) 2 och 3 på Komvux. På heItid Iäser du de båda på 10 veckor. Då har du sedan formeII behörighet tiII studier på högskoIenivå i Sverige med undervisningsspråk Svenska + att du kan mer svenska (eIIer repeterar det du redan kan :), men får i aIIa faII det "på pappret", att du kan det du kan. :)

    Komvux är det i den komunen i Sverige där du är foIkbokförd som du vänder dig tiII.

    VänIiga häIsningar

    Liselotte SYV

    Liselotte