Sarah
    Hej! Jag vill bli ämneslärare åk7-9 förstaämne bild, andraämne engelska och hittills okänt tredjeämne (möjligtvis Litteraturläsning, om det fortfarande ingår i skolan, eller liknande).

    Jag har gymnasieexamen 2014 med F i endast Idrott & Hälsa och Engelska 7 (men jag gjorde mig förtjänt av certifikatet i Cambridge Advanced English, vilket min lärare sa vägde över F:et - så kunskaperna har jag).

    Eftersom Ma2 inte var obligatorisk har jag inte det betyget, dock läser jag Ma2bc på Komvux nu, tillsammans med Biologi 1.
    Från Komvux har jag även fått betyg i Naturkunskap 2b.

    Fråga 1. Har jag vad som krävs för att komma in på förstnämnd utbildning?

    Fråga 2. Behöver jag Ma2bc för att komma in dit?

    (Om svar på fråga 1 är ja och svar på fråga 2 är nej: )
    Fråga 3. Förlorar jag CSN för all framtid om jag väljer att hoppa av Ma2bc pga att jag fått jobb och därmed troligen inte kommer klara av att få godkänt?

    Uppskattar all hjälp!
    Tack på förhand!

    Mvh
    Sarah

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    hej Sarah!

    Fick du Examensbevis eller fick du Studiebevis när du slutade på gymnasiet? Det är jätteviktigt att du uppger. Det två olika alternativ och olika saker som gäller....

    Ang. CSN - så är det inte så enkelt att kunna svara rätt ... Det som är säkert att man inte ska fortsätta ta Studiemedel, när man har hoppat av studierna. Då blir man återbetalningsskyldig. Om du gör avbrott i studierna, bör du meddela CSN om det och skulle du hinna få utbetalning "framåt", dvs för veckorna som inte kommer att studera, bör du låta bli att ta de pengarna (skicka tillbaka dem till CSN).

    Vad det gäller möjlighet till fortsatt Studiemedel... så finns det regler, som säger att du bör ha fått godkända betyg i minst hälften av de poängen för vilka du fick Studiemedel. Exempel: om du läser 200 poängs på komvux nu, bör du få godkänt betyg i 100 poängskurs. Det är minimikravet, i alla fall så som vi fick det förklarat för oss.

    Det är alltid fördelaktigt att försöka få godkända betyg för alla de kurser som man läser (och speciellt om man tar Studiemedel under sin studietid). Det är CSN som beslutar och det är deras tolkning av reglerna som gäller. Det kan finnas detaljer i ditt fall, som inte jag känner till (och även om jag skulle känna till dem, är det inte vi på FrågaSYV som fattar  beslut om Studiemedel, utan det är CSN). Därför är det bättre att du hör med CSN direkt.

    Vänliga hälsningar

    L. :)

    Liselotte

    Till lärare kan man läsa på två olika sätt:

    1. genom att välja Ämneslärarprogrammet, t.ex programmet som beskrivs på den här sidan

    eller

    2. genom att läsa högskolepoäng i sina "undervisningsämnen" och efter det  - KPU, kompletterande Pedagogisk utbildning, 3 terminer på heltid.

    Om du söket till programmet, se vilken särskild behörighet de kräver - t.ex på länken ovan, programmet i Malmö, kräver de endast godkänt betyg i Samhällskunskap 1b (för att det räcker för "bildlärare" och de övriga undervisningsämnen väljer man senare och behörighet till dem blir med det - en senare fråga... du kan också komplettera för behörighet samtidigt som du läser på högskola).

    Sammanfattning:

    bestäm dig om du vill söka till ett program i första hand eller om du i stället vill läsa högskolekurser i dina blivande undervisningsämnen med efterföljande KPU och sök många olika alternativ (till högskola får man söka upp till 20 alternativ).

    Lycka till!

    L. :)

    • : Hej Liselotte! Tack för svaret! :) Vad är skillnaden mellan Examensbevis och Studiebevis?
    • : Och tack för svaret om CSN :) OM jag avslutar kursen tidigt kommer jag absolut inte fortsätta ta CSN, så återbetalningsskyldig hoppas jag inte bli. Var lite orolig för framtida studier mer än terminen ut.
    • : Vet inte om detta gör någon skillnad alls men jag gick Estetisk musik och gick ut med 2600 godkända poäng +100p från komvux.
    • Liselotte : Se på vad som står överst på det dokumentet som du fick när du slutade på gymnasiet. Det står Examensbevis eller så står det Studiebevis (ännu en möjlighet är Studieintyg, men det tror jag inte du har...). Skillnaden är att Examensbevis från ett högskoleförberedande program som ES är, ger Grundläggande behörighet. Studiebevis ger inte det. Om du fick Studiebevis, behöver du ansöka om Examensbevis från Komvux.
    • : Jahaaa! Jag fick Examensbevis :)
    • Liselotte : Nu vet vi att du fick Examensbevis från ett högskoleförberedande program och med det har Grundläggande behörighet till högskolestudier. Nu ska vi titta på den Särskilda behörigheten. Jag skriver nu ett utökat svar till dig.
    Läs alla kommentarer