matilda
    Hej!
    Jag går 1a året på Sam beteende linjen. Men jag vet inte om jag har valt rätt linje längre. Jag skulle vara intresserad av att jobba som ekonom eller något liknande inom företag. Det känns som att ekonomi hade varit en bättre passande linje till det här, eller kan jag bli ekonom även om jag går Sam beteende? Och vara behörig på universitet/högskola som har den här inriktningen ?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Matilda!
    Om du läser Matematik 3b, vilket du kan göra som programfördjupande kurs eller som kurs inom Individuellt val - då blir du behörig att söka många olika utbildningar inom Ekonomi på högskola. Och det finns väldigt många olika utbildningar!!! Se på http://jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor/omrade/ekonomi-marknadsforing-och-administration-5 hur många olika kurser och program som på olika sätt som har med ekonomi att göra!!!

    För att kunna söka till Civilekonom, bör du dock även läsa Matematik 4.
    Men det är inte omöjligt på Sam beteende heller.

    Du känner väl till vilka kurser som får läsas som programfördjupande på SA - ? Se på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_SA.pdf
    t.ex en kurs Internationell ekonomi - som kan läsas som programfördjupande på SA, kanske skulle kunna profilera din utbildning mot Ekonomi?
    Du kan också försöka välja tema för ditt gymnasiearbete på gränsen mellan Samhällskunskap och Ekonomi och även på det sätter styra din utbildning mot område "ekonomi".

    Ett alternativ skulle kanske kunna vara att byta till Ekonomiprogrammet. Om du är intresserad av att undersöka den möjligheten, hör av dig igen och jag förklarar mer kring detta.

    Bästa hälsningar och lycka till med dina studier!
    ANNA
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej,
    Om du inte blir behörig till att läsa ekonomi under din gymnasietid, kan du komplettera efter gymnasiet på komvux eller genom att göra prövning. Det behöver inte ta lång tid.
    Om du t.ex saknar betyg i matte 3 men är behörig för övrigt, kan du läsa den kursen på komvux på fem veckor om du läser på heltid.
    Du kan också skaffa dig kunskaper genom självstudier och göra prövning. Betyg som man får genom prövning är lika mycket värt som betyg i slutet av en läst kurs.
    Självstudier i matte kan man bedriva med hjälp av t.ex www.matteboken.se

    Det finns också kostnadsfria räknestugor runt om i Sverige där man kan få hjälp i matte.

    Fördel med att byta till ekonomiprogrammet skulle för dig bl a ligga i att du kanske får testa på UF, ungt företagande, och läsa kurser i entreprenörskap och garanterat få läsa matte 3 om du går inriktning Ekonomi. På inriktningen Juridik ingår inte matte3 som obligatorisk kurs, men man kan välja läsa den som Programfördjupning eller inom individuellt val.
    Lycka till! Hör av dig igen om du har fler frågor.
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare