Pontus
    Hej!

    Kort om mig:

    - Gick ut det gamla Medieprogrammet på gymnasiet 2013 efter förlängd skolgång. Gick ut med samlat betygsdokument. Ej slutbetyg.

    - Har läst upp lite på komvux och fick till slut ett slutbetyg som du finner i slutet av detta meddelande.

    - Jag har en fysisk funktionsnedsättning och sitter i rullstol. Fungerande överkropp. Vissa koncentrationssvårigheter.

    - Jag har haft supersvårt att få en fot på arbetsmarknaden och bara harvat runt på praktikplatser och har även en sviktande hälsa och därför varit och är sjukskriven men ska ut i rehabilitering under mars månad.

    - Det jag läste på gymnasiet kommer jag inte ihåg jättemycket av och har därför börjat investera i olika böcker för självstudier för att lära mig olika programmeringsspråk såsom HTML, CSS och Javascript igen. Och försöka hitta ett sätt att certifiera mina kunskaper för att få in en fot inom front-end eller fullstackutveckling på arbetsmarknaden för att sitta vid datorn kan man göra även att man sitter i rullstol. Dock har jag de sista dagarna börjat tvivla på om detta är rätt väg att gå för mig. Framför allt så är jag rädd att jag inte är tillräckligt kreativ och påhittig för att platsa inom den sektorn på arbetsmarknaden då jag ibland har svårt att arbeta med för stora kreativa ramar där man ska vara superkreativ. Jag tvivlar helt enkelt på att jag med mina få kunskaper och förmågor platsar inom detta området på arbetsmarknaden och att min plan som jag beskriver ovan inte är rätt väg att gå för att öka mina chanser till att någon vill anställa mig.

    Har du några konkreta tips till mig hur jag går vidare? Låter min plan som en sund plan? Är det något som saknas? Något annat jag ska fokusera på? Känns liksom så spretigt och jag vet inte riktigt var jag platsar eller hur jag ska göra för att ta mig framåt mot ett säkrat jobb på arbetsmarknaden. Eller ska jag söka in till någon utbildning och i så fall vilken utbildningsform kan funka för mig med vissa koncentrationssvårigheter och snart 29 år...?
    Tacksam för vägledning!

    Mitt slutbetyg:

    Arbetsmiljö och säkerhet - ARL1201 - G
    Projekt och företagande - ARL1202 - G
    Datorkunskap - DAA1201 - G
    Webbdesign - DTR1210 - G
    Skapa och hantera bilder med datorn - DTR1502 - G
    Engelska A - EN1201 - VG
    Engelska B - EN1202 - G
    Engelska 7 - ENGENG07 - D
    Småföretagande A - FE1207 - G
    Företagsekonomi 1 - FÖRFÖR01 - F
    Grafisk kommunikation A - GKO1201 - G
    Grafisk kommunikation B - GKO1202 - G
    Grafisk kommunikation C - GKO1203 - IG
    Matematik 1a - MATMAT01a - E
    Matematik 2a -MATMAT02a - F
    Mediekunskap - MDK1204 - G
    Medieproduktion A - MPR1201 - G
    Multimedia A - MUM1201 - G
    Naturkunskap 1a1 - NAKNAK01a1 - E
    Religionskunskap A - RE1201 - G
    Religionskunskap 2 - RELREL02 - E
    Samhällskunskap 2 - SAMSAM02 - D
    Samhällskunskap A - SH1201 - G
    Svenska A - SV1201 - VG
    Svenska B - SV1202 - G
    Form och design 3d-studio - TEU1502 - G

    /Pontus

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Pontus!
    Du får gärna titta på möjlighet att utbilda dig på en yrkeshögskoleutbildning, t.ex på den här distansutbildningen - utbildning/lernia-yrkeshogskola/agil-systemutvecklare-i-java-och-javascript som inom matte inte kräver matematik B eller 2a (godkänt betyg); annars så brukar yrkeshögskoleutbildningar inom DATA-IT kräva bland annat godkänt betyg i matematik på nivå 2 (alltså t.ex i matte 2a, eller i en motsvarande äldre kurs Matematik B).
    Det som är så bra med Yrkeshögskoleutbildningar (se utbud på www.yhguiden.se) är att de får starta endast om det finns goda möjligheter till anställningen; i annat fall får ej en yrkeshögskoleutbildning starta.
    Jag tycker annars att du bör vända dig till arbetsförmedlingen och insistera på att få någon sort "utredning" görs där just din unik situation tas hänsyn till och rekommendationer tas fram på hur du ska ta ut dig på arbetsmarknaden. Arbetsförmedlingen (AF) kan även själva köpa utbildning för arbetssökande. Jag tycker att AF och andra "aktörer" som t.ex Försäkringskassan borde samarbeta med dig kring din situation där hänsyn tas till din hälsa, dina intressen och vilka behov som finns på arbetsmarknaden.
    AF borde också kunna bistå med någon sort bidrag till din blivande arbetsgivare (så att det blir billigare att anställa dig, och att du på så sätt skulle komma ut i en anställning). Senare, när du har tillräcklig arbetslivserfarenhet är det mycket möjligt att du kan få ett "helt vanligt jobb" (icke-subventionerad anställning).
    Utifrån information i din fråga så skulle jag rekommendera att du försöker få godkänt betyg i matematik 2 (t.ex i 2a) och i så fall blir behörig att söka till många fler utbildningar inom DATA-IT inom yrkeshögskola. Men yrkeshögskola kan göra undantag och kan ta in även obehöriga, därför har du viss chans att komma in även där matte 2 krävs (när du inte har godkänt betyg i matte 2a). Du kan söka till alla de olika utbildningar som du ser på www.yhguiden.se även om du idag är obehörig. Lättare att komma in som behörig sökande + att om man kommer in som obehörig kan det kanske bli för svårt att klara utbildningen.
    Vad gäller de koncentrationssvårigheter som du nämner i din fråga - är min förhoppning att du kan få rätt hjälp (t.ex något läkemedel) som blir till stor hjälp för dig.
    Mina råd till dig är att du försöker få godkänt betyg i matte 2, att du vänder dig till Arbetsförmedlingen och ber om en utredning kring dina möjligheter på arbetsmarknaden och att du tittar på många yrken på www.framtid.se (där finns idag över 2.ooo yrkesbeskrivningar).
    Återkom när som - om du har frågor eller funderingar! Vi ska göra vårt bästa för att hjälpa dig!
    Lycka till!