Marie
    Hej! Jag går natur men har inte läst Biologi 1 på grund av skolbyte (jag flyttade från ett annat land och började på gymnasieskolan i tvåan, och saknar då några betyg från ettan - men jag har alla de som man behöver för att söka högskoleutbildning, och kommer ha alla 2500 poäng när jag tar studenten), men har läst Biologi 2 och fick ett ganska bra betyg i kursen, ett B. Och mitt gymnasiearbete ska handla om biologi också.

    Jag undrar om jag kan söka till utbildningar som kräver Biologi 2, då? Till exempel vill jag läsa Biomedicin som tillhör områdesbehörighet 13 - man behöver då ett godkänt betyg i Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2 och Matematik 4.

    Betydet det då att alla föregående kurser krävs också? Alla mattekurserna som man läser innan matte 4, fysik 1, kemi 1 och även biologin? Eller är det bara de kurserna som står i områdesbehörighet som gäller?

    Jag vet att det brukar inte hända att man läser kurser på det här sättet men jag kunde inte göra nåt åt det... Jag är ju jättelycklig att jag kommer lyckas få min gymnasieexamen.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Marie,

    det är bara de kurserna som står i områdesbehörighet som du behöver ha godkända betyg i, ej "underIiggande" kurser.

    Så det är Iungt, du bIir behörig utan de Iägre kurserna (Och det gäIIer aIIa ämnen, inte bara BioIogi).

    Bästa häIsningar & Iycka tiII med dina fortsatta studier! :)

    ANNA