Lina

    Hej! Om jag bestämmer mig efter gymnasiet att läsa till kurser för att bli behörig till tandläkarprogrammet och redan läst kurserna på komvux men sedan ångrar mig och söker in till något jag redan är behörig till med Gymnasie betygen. Hamnar jag då i en annan grupp när jag söker in eller räknas fortfarande det som att jag har sökt in med betygen jag gick ut med, i och med kurserna till tandläkarprogrammet är utökade kurser?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lina,

    kurser som du läser efter det att du fick ditt examensbevis från gymnasiet (betyg i de kurserna) kommer räknas in i ditt meritvärde endast om kurser krävs för särskild behörighet för just den utbildningen som du söker till just då, eller om de betygen höjer ditt meritvärde. Du kan alltså inte försämra dina chanser att komma in på en utbildning genom att läsa "onödiga kurser" på komvux, för att de betygen kommer räknas in endast om de höjer ditt meritvärde och med det förbättrar dina chanser att komma in på utbildningen.