Josh

    Hej! Kan ni snälla hjälpa mig med min fråga? Jag har utländska gymnasiebetyg och har ansökt om ett utlåtande. Jag fick svar och mina meritpoäng låg på 12,01. Sedan jag läst färdig Svenska som andra språk 1, 2, 3 och Engelska 5 och 6 för att bli behörig till de flesta utbildningar. Nu jag behörig till högskola men fortfarande har låga meritpoäng. Efter Svenska och Engelska kurser höjde jag lite till mina meritpoäng och ligger nu på 13,6. Önskar att komma på Civilekonomprogrammet eller Juristprogrammet men det krävs höga meritpoäng. Vad kan jag göra för att komma in?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Josh,
    jag vill råda dig göra Högskoleprovet. Med resultat från högskoleprovet kommer du att prövas i HP-urvalet. Du kan också försöka komma in på folkhögskolans allmänna kurser. Där kan du förhoppningsvis på ett läsår få ut omdöme om grundläggande behörighet (det kan dock ta längre tid än 2 terminer). Med omdöme från en folkhögskola prövas man i BF-urvalsgruppen.
    Du kan också titta på andra yrken och andra utbildningar, om du vill. Är du intresserad av juridik, kan du t.ex titta på möjlighet att utbilda dig till Paralegal eller till Offentlig upphandlare. Är du intresserad av ekonomi, titta gärna på yrken inom ekonomi t.ex på yrke Redovisningsekonom. Utbildningarna till de yrken ligger inom yrkeshögskolan.
    Titta gärna på yrkeshögskoleutbildningar där antagning görs inte endast på betygen, utan andra meriter spelar stor roll (som t.ex motivation, arbetslivserfarenhet och resultat från antagningstester/intervjuer):
    utbildning/ihm-business-school/ekonomi-redovisnings-konsult
    utbildning/nbi-handelsakademin/redovisningsekonom-med-loneadministration
    utbildning/affarshogskolan/affarsinriktad-redovisningsekonom
    utbildning/sky-stiftelsen-yrkeshogskolan-sverige/redovisningsekonom
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/redovisningsekonom
    utbildning/tuc-yrkeshogskola/redovisningsekonom
    utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/paralegal
    utbildning/pahlmans-handelsinstitut/paralegal
    utbildning/ihm-business-school/public-bid-manager
    utbildning/tuc-yrkeshogskola/offentlig-upphandlare-inkopare
    utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/offentlig-upphandlare