pooran
    min dother är på 9 o hon vill läsa makeup artist på gymnasiet men jag vill gärna vetta vad är framtiden på den här yrket i sverige , finns hög skolan för att ska försätta ,hur är arbetsmarknaden o så...........................?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, yrkesmarknaden för en makeup artist är ganska tuff, många jobbar ofta vid sidan om ett annat yrke eller har det som hobby.

    När det gäller Hantverksprogrammets inriktning mot stylist och ibland makeup artist så kan det vara ett bra och kul sätt att ta sig igenom gymnasiet - läsa något man är intresserad och motiverad av trots en tuff arbetsmarknad kan ju ändå göra att man får bra betyg och kanske kan gå vidare i andra utbildningar senare.

    Om man lägger till högskoleförberedande kurser som svenska och engelska så har även dottern valet att söka högskola inom andra utbildningar och breddar då sina valmöjligheter senare i livet.

    /Lena, Syv