Lina

    Hej! Jag undrar om man kan söka till naturbasår på Malmös universitet för att det står att det ska vara det men man kan inte läsa biologi? Men sedan var jag på mässa i Malmö och då sa dom att Malmö inte har natur basår men det stod det på deras broschyr och på hemsida men det verkar vara teknisk basår om inte biologi finns med som ämne?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lina,

    utbildningsutbud förändras. Den 15 mars (cirka kl.13.oo) öppnar ansökan till höstens högskole-universitetsutbildningar, till HT23, och då kan man se vilka utbildningar som blir sökbara. Att få 100%-rätt svar på frågan om utbildningsutbud innan ansökningsperiod öppnade, går tyvärr inte. Detta för att lärosätena kan innan dess bestämma att göra förändringar i sitt utbildningsutbud.
    Basåren på universitet finns i "olika former" och kan heta Naturvetenskapligt basår (där även biologi ingår), Tekniskt basår (där biologi brukar saknas och mer matematik kan ingå i stället) och även andra typer av basår - samhällsvetenskapliga t.ex.
    OBS! du kan läsa in samma kompetens som Naturvetenskapligt basår ger även på komvux, eller skaffa dig kunskaperna genom självstudier och betyg - genom prövningar och det finns ännu ett ställe: folkhögskolornas basår. Om för- och nackdelar (jämförelse) om att läsa in naturvetenskaplig komplettering på olika ställen se https://www.fragasyv.se/info/komvux-eller-naturvetenskapligt-basar