Vida

    Vad innebär det att ha slutbetyg ifrån ett reducerat program (2280p) med 130p IG om man vill söka vidare till högskola? Uppnår man grundläggande behörighet? Vad behöver man göra för att uppnå Grundläggande behörighet?

    • Milla : Är det slutbetyg från Gymnasiet eller Komvux och från vilket år?
    • : Från Gymnasiet år 2001

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Om man fick sitt slutbetyg från gymnasiet året 2010 eller tidigare står reglerna för behörighet till svenska högskoleutbildningar på Den här sidan>>

    och då spelar det stor roll om man har godkända betyg i minst 2250 poäng ...

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Jag läste länken men är fortfarande lite osäker. Räcker det alltså med 90% godkänt av ens totala poäng för att man ska ha grundläggande behörighet?
    • Milla :

      Du ska ha godkända betyg i minst 2250 gymnasiala poäng. Boka annars tid med SYV på komvux för ordentligt genomgång av din situation.