Emmy
    Hej!

    Jag är mest nyfiken, om man går ett program, finns det någon som helst möjlighet/risk att man har lektioner i en gemensam kurs med någon som går ett annat program?

    Kram,

    Emmy.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Emmy,
    ja det finns möjlighet att man kan eventuellt ha lektioner i en gemensam kurs med någon som går ett annat program. Exempel: kurser som ger Meritpoäng är oerhört populära /för de höjer Meritvärdet vid ansökan till en svensk högskoleutbildning/ och därför är det mattekurserna, Moderna språk från steg 3 och Engelska 7 som väldigt många elever vill läsa, oavsett vilket program de går på. Då kan det förekomma olika lösningar - en elev från ett program kan få erbjudande "hoppa in" i ett annat program eller att en kurs anordnas på en sen eftermiddag, efter att alla vanliga lektioner är slut - och där kan elever från olika program gå.
    Hur ofta detta förekommer är oerhört svårt för mig att svara på. Det beror på många olika faktorer men eftersom det KAN förekomma, måste jag svara JA på din fråga.
    Du kan ställa den frågan när du går på öppet hus eller skuggar eller du kan maila frågan till skolan.
    Det kan vara så att på just den skolan, som du är intresserad av, så förekommer det kanske inte att elever från olika program läser en gemensam kurs. Fast t.ex. Modersmål är ett typiskt exempel på en kurs, där elever från olika program och även från olika skolor läser tillsammans, så jag tror inte att någon skola kan svara att det absolut inte inträffa en situation när elever från olika program läser tillsammans.

    Bästa hälsningar
    Julia SYV