Simon
    Jag har en del frågor angående gymnasium. Om man gått om ett år och för tillfället är 18 och är inne på andra året, men känner att man valt fel, har man möjlighet att söka ett nytt gymnasium ändå? Om man har det, via vilken hemsida söker man? Har man lika stor chans som alla nya sökande?

    Sedan, om man har kurser att läsa in från tidigare terminer, har man möjlighet att läsa dessa över sommaren, alternativt lägga vissa kurser senare, under ex tredje året?

    Sista frågan, hur ser det ut med möjligheter att välja till flera kurser än de som normalt sett ingår i ens program? Finns det någon gräns för hur många kurser man kan välja till?

    1 Svar

    Fråga SYV på Framtidsskolan
    Du har rätt till en gymnasieutbildning inom gymnasieskolan fram till det år du fyller nitton - så än finns det tid. Dom flesta söker till gymnasiet via nätet - kolla med din Syv på skolan hur man gör i just ditt län. Du kanske behöver ett lösenord mm. Du söker då med niorna på ditt år nio-betyg.

    Hur du gör med kurser som du vill läsa in är svårt för mig att säga - olika gymnasier har olika kursutbud under sommaren, prövningar eller så kan man gå om kurser. Fråga din Syv på skolan hur just du kan göra.

    Man kan söka sk Utökat program -det betyder att man i mån av tid och att man får plats i kurser och rektor godkänner kan läsa fler kurser än vad man har i sin kursplan.