Milla SYV på FrågaSYV
    Hej!
    I högskoleförberedande program på gymnasiet ingår normalt sett inte praktik dock kan enskilda skolor införa praktik som ett lokalt inslag och det är bäst att fråga på skolan som man söker till. Exempel på praktik på högskoleförberedande program är 10 veckors praktik utspridda en vecka då och då under alla tre år på gymnasiet.
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Emanuel!
    Det är på Yrkesprogram som 15 veckors praktik är obligatoriska.
    På Högskoleförberedande program är inte praktik obligatorisk och oftast ingår det inte i högskoleförberedande program.

    Men - det har på senare tid kommit fram att några skolor kan på egen bevåg införa praktik även på högskoleförberedande program. De exempel som vi känner till är att det på Teknikprogrammet finns på några få skolor 10 veckors praktik - en vecka i taget - "insprängda" i olika kurser.
    Vi känner inte till någon skola som har praktik på Naturvetenskapsprogrammet men det betyder inte att det är helt uteslutet, vi kan inte lova att det inte förekommer praktik på någon skola på NA.

    Läs på skolornas presentationer och i fall du blir osäker, fråga på skolan direkt.
    Alla skolor som erbjuder Natur (natur) i hela Sverige, hittar du här:
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=10&orientation=21&vocation=&variant=&county=&order=school

    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA