Elev
    Hej! Jag har en fråga angående om Csn bidrag, jag är 21 år gammal och har en gymnasieexamen, men vill plugga på komvux på 3 kurser (eng 7, spa 4 & Intern. relationer) för att höja mitt betyg snitt. Jag har varit på CSN hemsida å läst men förstod inte vad som sägs. Har jag rätt till CSN bidrag å hur mycket blir det ungefär om man ska läsa enbart dessa 3 kurser? Tack för hand ?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Med "CSN-bidrag" tror jag du menar "Bidragsdel av studiemedel".
    Bidragsdel av studiemedel är cirka 3.ooo per månad om man läser på heltid. För att du ska läsa 3 st. 100p.kurser på heltid ska du läsa dem på 15 veckor sammanlagt, alltså fem veckor per kurs.
    Läser man på halvtid - har man rätt till halva studiemedel som innebär halva av bidragsdelen + om man vill kan man låna också men max halva beloppet som man får låna om man läser på heltid.
    Alltså om man läser 3 st. 100p.kurser på sammanlagt 30 veckor - och det blir med det studier på halvtid, är bidragsdelen av studiemedel cirka 1.500 kr/månad.
    Det är ofarligt att göra ansökan om studiemedel och det kan du göra redan innan du vet om du kom in på kurserna på komvux, för att du får inte ut några utbetalningar förrans du har påbörjat dina studier och bekräftat att du började läsa och har för avsikt att fortsätta.
    Mvh
    Julia