Ali
    Hej!
    jag ska börja läsa två kurser på komvux för att få examen bevis. har jag rätt till CSN? för jag har redan sökt studiemedel men de godkände inte ansökan pga " jag måste läsa på gymnasienivå".
    • Anna : Under vilket kalenderår fyller du 20 år? Och läs också mitt svar, nedan.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    studiemedel kan du för studier på komvux få från tidigast 1 juli det kalenderåret du fyller 20 år. Om du fyller 20 år under året 2021, kan du nu under hösten 2020 ansöka om STUDIEHJÄLPEN som är en annan sort studiestöd. Du ansöker hos CSN.
    Reglerna för studiehjälpen säger att du måste läsa på heltid. Om du läser 2 st. 100p.kurser så måste du ha påbörjat och fått betygen inom de båda inom 10 veckor, annars blir det studier på lägre takt än heltid och i så fall har man inte rätt till studiehjälpen.