Selma
    Jag går just nu samhällsprogrammet och tar snart studenten om en månad. Jag vill plugga inom eventbranchen helst till eventarrangör men det är svårt att hitta skolor som har det programmet. Jag har sett att man kan plugga till det i USA vilket jag hest vill och det är här min första fråga kommer, hur svårt och dyrt är det att flytta till USA för att plugga där? Sen undrar jag hur mycket meriter man måste ha för att komma in på sånna program. jag har inte bästa betygen men kan ändå kanske ha så att jag klarar mig, det vet jag inte. så måste veta om jag måste söka in och gå på (kom)vux efter sommaren eller inte. Tycker det är lite svårt att hitta information på nätet så hade varit jätte tacksam om du kan svara. :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Selma; du är, om jag förstår dig rätt, intresserad av att i framtiden jobba som Eventarrangör. Kika gärna på info på framtid.se/yrke/eventarrangör

    ang. utbildningar utomlands, t.ex i USA: just nu är det Covid-19 situationen och det är näst till omöjligt att resa... när det lättar och hur det blir efter covid-krisen är det i nuläget extremt svårt att sia om. Och vi på FRåGA SYV har inga egna experter på studier utomlands, så vi kan nog tyvärr inte hjälpa till med det.

    Men ang utbilnidngar inom event i Sverige, så undrar jag om du
    känner till yrkeshögskoleutbildningar? Se några exempel - nedan:
    sky-stiftelsen-yrkeshogskolan-sverige/congress-conference-and-meeting-professional
    yhguiden.se/utbildning/campus-nykoping/musik-eventarrangor
    yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-i-landskrona/eventkoordinator
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/event-marketing-management

    Allmänt gäller: jobben inom "event" är ofta timanställningar (vid behov) eller projektanställningar (t.ex under 2-3 månader så att man kan genomföra eventet) och sedan får man hoppas på att kunna få ngt uppdrag i framtiden, sen. Det är många ggr rätt så osäker inkomst och kan gå långa perioder utan inkomster också.
    Börja inom eventbranschen är nog lättast genom att bli volontär på festivaler, kulturkalas och dylikt (oavlönat "arbete" för att få erfarenhet och kontakter). Exempel: teamgoteborg.
    Många ggr får man jobben inom eventbranschen ej pga en viss utbildning man har skaffat sig, utan pga den praktiska erfarenheten och kontakterna som man har.