Hej Gun, det är de betygen som eleven kommer ha i sitt SLUTBETYG från grundskolan som spelar roll för antagning till gymnasiet. Av alla de betygen som finns med i Slutbetyget räknas de 16 bästa/högsta betyg in. Som 17-de betyget får endast Moderna språk som Språkval räknas in. Har eleven ännu fler betyg i sitt Slutbetyg, då räknas som sagt 16 högsta + ev. också 17-de, moderna språk.
    Elevens skola bör kunna svara om det betyget du frågar om kommer ingå i elevens slutbetyg. Om ja, då kan det betyget påverka gymnasieantagningen; om nej - då kommer den inte att påverka.
    Mvh

    ANNA

    • : Tack
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!