Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lars,
    vilka kurser som ger meritpoäng vid ansökan till svenska högskole-universitetsutbildningar beror inte på vilken gymnasieskola man läser på, utan det beror på vilken särskild behörighet som utbildningen (på högskolenivå) kräver men, hur som helst, är det endast ämnena; Engelska, Matematik och Moderna språk som kan ge dig meritpoäng. Kursen Naturvet.specialisering hör inte till ngt av ämnena som kan ge meritpoäng och du kan därför inte få meritpoäng för den kursen.
    Jag vet inte på vilket sätt du får dina "nuvarande" 2.0 meritpoäng. Du får gärna läsa en sammanfattande förklaring om hur meritpoängssystemet funkar på gymnasieguiden.se/reportage/merit
    Om du, när du slutar på gymnasiet, kommer få endast 2.0 meritpoäng, alltså 0.5 under max, då kan du försöka få ännu + 0.5 meritpoäng. Men tänk på att betyg i kurser som ger meritpoäng räknas även in i ditt jämförelsetal/snittbetyget. Därför kan höjningen bli så liten som endast + 0.1. Exempel: om en elev har alla A-betyg men läser ännu en kurs (eller gör prövning i den kursen) som ger + 0.5 meritpoäng men får endast betyget E, då sänks elevens jämförelsetal/snittbetyget från 20.0 till cirka 19.6 men sedan får hen + 0.5 meritpoäng, så höjningen blir + 0.1. Å andra sidan, kan höjningen bli upp till + 0.9 (om eleven har alla E betygen men får A i en kurs som ger 0.5 meritpoäng, då höjs snittbetyget med + cirka 0.4 och så läggs även + 0.5 som merit/extrapoäng).
    I stället för att försöka få fler meritpoäng, kan man försöka få högre betyg i så många "vanliga" kurser som möjligt, som kommer ingå i examensbeviset. Exempel: om du får A i stället för B (eller D i stället för E) i fem stycken 100poängs-gymnasiekurser, då blir höjningen av ditt snittbetyg + 0.5 (precis lika mycket som en kurs som ger 0.5 meritpoäng kommer att ge dig).
    Med 2.0 meritpoäng kan man, som högst, uppnå meritvärde på 22.0 (om man har alla A-betygen och med det snittbetyg på 20.0 + 2.0 som merit/extrapoäng).

    • Lars : Jag har när det gäller betyg ca 19 meritpoäng. Men jag har även läst spanska 3, matematik 1-5 samt matte S och de totalt får jag till 2,0. Kommer jag inte så ha 19 +2 alltså 21?
    • Julia :

      Max antal meritpoäng är 2.5, så du kan omöjligen ha 19 stycken. Om du har 19 då är det antingen snittbetyget (jämförelsetal) eller ditt meritvärde (snittbetyget + meritpoängen).
      Om du har snittbetyg på 19.0 och du söker till utbildning som för särskild behörighet kräver matte 4, så får du 1.5 meritpoäng för matte 5 + matte specialisering; du får också + 0.5 för moderna språk 3, så det stämmer som du har räknat fram: snittbetyget på 19 + 2.0 meritpoäng ger meritvärde på 21.0.

    • Lars : Jag menar att mitt snittbetyg är 19, jag har alltså A och B i nästan alla ämnen. Får jag inte 21 om jag tar 19 (snittbetyget) plus de 2 meritpoängen? Har jag förstått det fel?
    • Peter :

      Jo, det får du! :) Snittbetyget på 19.0 + 2.0 meritpoäng ger meritvärde på 21.0. Det skriver Julia i en kommentar också, se ovan.
      OBS! skulle du söka till utbildning som för särskild behörighet kräver moderna språk 3 (t.ex ngt Internationellt program, kan finnas civilingenjörsprogram med internationell inriktning...) då får du i så fall inte meritpoäng för moderna språk 3 (för att den kursen krävs för Särskild behörighet), och i så fall blir ditt meritvärde (på exakt samma betyg) endast 20.5.
      Det är dock endast några få utbildningar som kräver moderna språk 3. Jag vill bara förklara att antal meritpoäng (på exakt samma betyg) och med det även meritvärde kan vara Olika (även om samma person söker samma dag - till utbildningar med Olika krav på särskild behörighet).

    • Lars : Okej, tack! Vet du hur man kan få det sista 0,5 meritpoängen?
    • Julia : Av kommentaren (ovan) framgår att du redan får max meritpoäng i matematik, och även 0.5 meritpoäng för moderna språk 3, så för din del "återstår" att få meritpoäng antingen för moderna språk 4 eller för engelska 7. Du måste alltså få godkänt betyg antingen i mod.språk4 eller i eng7. Högre betyg än E kommer ge dig större höjning, men E räcker för att få självaste meritpoängen. Hur du kan få godkända betyg i mod.språk4 och eng7, finns flera sätt: fråga på din gymnasieskola om du kan läsa en av de kurserna; efter gymnasiet kan du söka till komvux (dock är problemet här att varken sig moderna språk 4 eller eng7 krävs för särskild behörighet till någon svensk högskoleutbildning, så komvux kommer förstå att du vill läsa endast för konkurrens-komplettering och chanserna att få plats på komvux blir för dig små); sedan återstår det att skaffa kunskaper på egen hand och försöka hitta var du kan göra prövning.
    • Lars : Okej. Tack så mycket för hjälpen!
    • Julia : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp! lycka till!
    Läs alla kommentarer