Astrid
    Hej,

    Jag är en 18 årig tjej som just nu försöker klura ut vad jag ska plugga efter gymnasiet.
    Ett tag var jag väldigt inställd på att bli läkare eller veterinär, men nu har jag insett att det rörde sig mer om status och pengar än mina egentliga intressen.

    Jag söker mig till er för att jag vill ha hjälp att hitta en utbildning som hade passat mig. Jag är väldigt kreativ och älskar att måla, skapa och experimentera. Dessutom har jag lätt för matematik och läser just nu matte 5.

    Mitt drömjobb hade varit ett jobb där jag får utmana min kreativitet. Jag vill också ha användning av mina mattekunskaper! Sen är lönen viktig för mig. Designer låter ganska lockande, men det som får mig att tveka är just den ”låga lönen”. Jag vill ha en karriär med chansen att tjäna mycket pengar, samtidigt vill jag ändå kunna bli garanterad en bra lön dvs inte som mäklare där folk tvingas lämna branschen pga låg lön/hög konkurrens. Jag är inte den som riskerar något.
    + det är viktigt för mig att det finns en efterfrågan och bra arbetsmarknad. Vill kunna välja mellan olika jobbmöjligheter.

    Jag hoppas att ni kan hjälpa mig genom att komma med förslag på utbildningar! Tack :)
    • Ludmila : titta gärna på många olika yrken på www.framtid.se (där finns över 2.ooo yrkesbeskrivningar).

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Astrid,
    jag tror du förstår att så länge det inte finns jobbgaranti, så kan vem som helst bli arbetslös, tyvärr. Alltså går det inte ge ngn garanti att med "den här utbildningen" så får du garanterat jobb med hög lön som du också kommer alltid trivas med! ... Med det sagt, så finns det givetvis prognoser ang.arbetsmarknaden som säger att lärare, civilingenjörer, läkare och sjuksköterskor kommer möta mycket god arbetsmarknad även i framtiden. Men prognoser kan också slå fel ibland. Så, egentligen är det ingen som riktigt vet vilka utbildningar som garanterat kommer ge jobb, och ännu mindre kan man lova att du kommer vara nöjd och älska ditt jobb varje dag. Att kunna "välja och vraka" mellan olika jobb, kan inte heller utlovas. Och ibland händer saker som ingen kunde förutse, som t.ex Covid-19 som drabbade många branscher mycket hårt.

    Ludmilas förslag om att du kikar på många olika yrken på webbplatsen Framtid.se, tycker jag är bra. Inom de flesta yrken är det bra att ha "en kreativ ådra", men jag ska nu göra ett försök att ge förslag på yrken där man har användning av att man är duktig på matte, är en kreativ person och som kan ge jobb med relativt hög lön; kika gärna på yrken som:
    Urbanplanerare
    Utvecklingschef
    IT-arkitekt
    VR-utvecklare
    Hologramutvecklare
    Programmerare
    Informationsarkitekt
    UX-designer
    Interaktionsdesigner
    Civilingenjör
    Industridesigner
    Bildesigner
    Teknisk designer