Hej,

    vi har sammanställt >>>Gruppvägledningsövningar - se gärna på den här sidan.

    Och vi anser att yrkesbeskrivningar på www.framtid.se utger en bra grund för gruppvägledning. Det finns ca 2000 yrkespresentationer på Framtid.se och varje dag blir de fler. Vilka uppdrag/övningar som man kan "köra" med utgångspunkt av yrkesbeskrivningar skriver jag Förslag på här nedan:

    Tanken är främst att yrkespresentationerna ska inspirera och ge exempel på det breda utbudet som finns på den svenska och den internationella arbetsmarknaden.

    Yrkesbeskrivningar kan även användas för att väcka frågor om vad vissa yrken ”går ut på”, skapa diskussioner kring yrkes- och arbetsmarknadsfrågor.Uppgift till elever är att hitta några yrken, förslagsvis 5 stycken (färre, ex 2 st. för yngre elever och fler yrken, ex. 10 st. – för äldre elever):

    • Välj de yrkesbeskrivningar som överensstämmer bäst med dina värderingar (det som är mest viktigt för dig).

    • Välj de yrken som bäst överensstämmer med dina färdigheter (det du är bra på eller kan ganska lätt lära dig).

    • Välj de yrken som överensstämmer med dina personliga egenskaper (det som passar just din ”personlighet”).

    • Välj de yrken som passar dina intressen/hobby>> (det som lockar dig mest och/eller det som du tycker är roligt at göra).

    ****************************************************************************************

    Övning 1. GISSA YRKET
    Varje elev får på förhand välja och skriva ner namnet på ett yrke och får berätta om det yrket utan att säga vad det är för ett yrke - för de andra i klassen eller i en elevgrupp. De andra måste försöka gissa vilket yrke hen talar om. Variant: de andra får ställa frågor, t.ex max tre frågor per elev, ex.”Tar man hand om djur?” eller ”Har man uniform?” och försöker gissa yrket utifrån svaren.

    Övning 2. TA REDA PÅ MER
    Välj ett eller flera yrken som du vet lite om. Ta fram så mycket information som möjligt om det yrket/yrken inkl. utbildning, arbetsförhållanden, könsfördelning, lön, framtidsutsikter mm.

    Övning 3. VECKANS YRKE
    Rösta fram (med hjälp av elever) eller bestäm själv vilka yrken som ska bli ”veckans yrke>>” – förslagsvis ta dem i par: ett ”vanligt” yrke som t.ex Ingenjör och ett ovanligt, som t.ex Ormsanerare. Skriv ut yrkesbeskrivningar och sätt upp på Vägledningstavla varje måndag morgon. Variant: låt eleverna välja, skriva ut och sätta upp yrkesbeskrivningar på Vägledar-/yrkestavlan (Anslagstavlan SYV-hörnan).

    Övning 4. ”APT = ArbetsPlatsTräff"
    Be elever att hitta så många yrken som möjligt som skulle kunna komma till samma APT t.ex på en skola, på ett sjukhus>> eller på en tidningsredaktion>>.

    Övning 5. SKAPA EN KEDJA
    Rangordna yrken inom samma bransch/yrkesområde utifrån olika faktorer som ex. utbildningslängd, ex. vårdbiträde>> à undersköterska>> à specialistundersköterska>> à sjuksköterska>> à barnmorska>> à läkare>> à specialistläkare>> - och medicinsk forskare>>.

    ****************************************************************************************

    Nedan finns det en lista på uppgifter som man kan be elever att utföra och frågor man kan be elever att hitta svar på (enskilt eller i grupper) – förslagsvis kan man lotta ut olika uppgifter till olika elever eller låta dem fritt välja vilka uppgifter de vill utföra – ex. får de välja tre olika uppgifter per elev helt fritt och redovisa sedan muntligt eller skriftligt inför hela klassen, inom sin grupp eller lämna svar till läraren/vägledaren:

    • Hitta ett yrke som du tror att du vill ha när du ”blir stor”.

    • Hitta de ”vanligaste” kvinno-, respektive mansyrken.

    • Vilka yrken spenderar väldigt mycket tid framför en dator?

    • Vilka yrkesutövare arbetar mest ute eller mest inne?

    • Vilka arbetar ungefär lika mycket ute och inne, på ett kontor?

    • Vilka yrken kräver att man bär uniform eller speciella skyddskläder?

    • Vilka yrken jobbar alltid tillsammans med andra, dvs i ett ”team”?

    • Vilka yrken är för det mesta ensamarbete?

    • Vilka yrken kan man klara av utan eftergymnasial utbildning >>>?

    • Vilka yrken kräver alltid en högskole-/universitetsutbildning?

    • Vilka yrken hör till ”lågavlönade”?

    • Vilka yrken hör till ”högavlönade”?

    • Vilka yrken jobbar ofta även på ”obekväma arbetstider”?

    • Vilka yrken kräver att man är fysiskt stark?

    • Vilka yrken kan försätta yrkesutövaren i livsfara? Ex.på ”farliga yrken >>>” är brandman>>.

    • Vilka yrken kräver att man är mycket stresstålig?

    • Vilka yrken förutsätter att man reser mycket i tjänst, kanske även reser utomlands?

    • Vilka yrken kräver att man måste kunna ett annat språk utom svenska? ex. tolk>>

    • Vilka yrken kräver omfattande kunskaper i matematik?

    • Vilka yrken kräver omfattande kunskaper i idrott?

    • Vilka >>yrken kräver mycket bra kunskaper i svenska språket och/eller i andra språk?

    • Vilka yrken kräver djupa/omfattande kunskaper i samhällskunskap>>?

    • Vilka yrken kräver djupa/omfattande kunskaper i naturkunskap>>?

    • Vilka yrken har de ”bästa framtidsutsikter”, dvs det blir lätt att få jobb>> i framtiden?

    Och sist, men inte minst :) Be elever att de själva skriver frågorna som man kan ställa om yrken. De kan själva ställa frågorna och sedan svara på dem!:)

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Daniel SYV

    Hej,

    Jag tycker att ANNA gav ett bra svar. Jag vill bara påminna att alla "blåa ord" i våra svar och i dokument i Arkivet här på Fråga SYV>> är Klickbara länkar, som leder vidare till mer info, relevant till det "begreppet" som det "handlar om".

    Och jag vill också be alla som kommer på fler övningar och uppgifter, frågor och lekar - som man kan ha med utgångspunkt i yrkesbeskrivningar på www.framtid.se - att höra av sig med sina förslag. Alla tips, förslag och synpunkter tas emot med stor tacksamhet av oss här på Fråga SYV!

    Hälsningar

    Daniel SYV