linus
    Hejsan!
    Har problem med fysik 2 till den punkten att jag inte vill gå i skolan, så andra ämnen påverkas klart. Så som jag har förstått det så måste jag;
    a) Ta alla kurser för att få studiebidrag
    b) Ha mindre än 450 poäng i kurser som ma inte klarat

    Min plan är då att snacka med fysik lärare samt studievägledare och bara göra så bra som möjligt. Om jag då eventuellt får F så får jag väll fortfarande slutbetyg?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Linus,
    Om du bara får F i Fysik 2 och blir godkänd i alla andra kurser, uppfyller du kraven för Gymnasieexamen.

    Undrar om Fysik 2 ingår i din INRIKTNING och då kanske du kan byta inriktningen. Att byta kurs - från Fysik 2 till en annan - kan också vara en lösning.

    Vänligen
    Anna SYV

    Hej igen,
    på Naturvetenskapsprogrammet finns det 2 inriktningar:
    1. Naturvetenskap, 400 p. där kurserna
    Biologi 2
    Fysik 2
    Kemi 2
    Matematik 4 - ingår
    och
    2. Naturvetenskap&samhälle, 300 p. där kurserna
    Geografi 1
    Samhällskunskap 2
    samt ett naturvetenskapligt ämne - 100 p. ingår.
    "Det naturvetenskapliga ämnet" kan vara Fysik 2 men det kan även vara ngt. annat ämne.

    Om det bara finns EN INRIKTNING på din skola, då kunde du inte få ngt. val.
    Om den andra inriktningen erbjuds på din skola, borde du kunna välja inriktning.

    Men, som sagt, det är möjligt att få ut Gymnasieexamen med F i Fysik 2.

    Vänligen Anna SYV
    Hej Linus,
    om du kan läsa Geografi 1 och Samhällskunskap 2 - då kan du "gå inriktning" Samhälle och där ingår det inte Fysik 2.
    De andra kurser, som du läste inom din nuvarande inriktning kan fördelas på programfördjupningen och ev. som utökade kurser - då kanske du får fler än 2500 p. i Gymnasieexamen. Det är helt OK, man kan ha fler poäng i Gymnasieexamen. Det kanske är en framkomlig väg för dig. Boka tid hos SYV på din skola för att diskutera frågan.
    Bästa hälsningar & lycka till!
    Anna SYV
    • : ja fysik 2 är min inriktning men jag fick aldrig valet att välja något annat tror jag. Går natur så jag vet inte vilken annan inriktning jag kan ha isf
    • Anna : Skriver ett utökat svar till dig nu! *L*
    • Julia : Jag kommer att skriva ett nytt svar till Dig nu! :-)
    • : Jag går just nu matte 4 och har redan gjort bio 2 och kemi 2 så fysik kanske är det ända ämnet kvar?
    • Anna : Nu kommer jag att svara på din kommentar.
    Läs alla kommentarer
    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej, läste din fråga och förstår att din skola har bara en inriktning på NA (i annat fall skulle du få välja inriktning innan å k 2).
    En av möjliga lösningar för dig skulle vara att byta till en skola som erbjuder en annan inriktning: Natur&Samhälle där Fysik 2 inte ingår som en obligatorisk kurs.
    Se skolornas presentationer på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=10&orientation=22&variant=&view=list&county=.

    För att kunna byta, måste du fråga om ledig plats finns & då hjälper den nya skolan dig med allt det praktiska.
    Vet ej var du bor och kan inte tips på skolor nära dig. Se här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korr-onlinegymnasium en Riksrekryterande skola /distans/.

    Bästa hälsningar
    Julia SYV