Sevak Սևակ
    Hej!
    Jag går nu mitt sista år på gymnasiet och saknar full meritpoäng för att söka en viss program. Att jag inte har full meritpoäng beror på att jag valde bort spanska 1 i ettan, då jag tyckte att jag hade gjort fel val. Nu är det så att förutom att jag ha läst spanska 1 som modern språk, har läst Ryska 4 som modersmål.
    Nu för att få full merit poäng behöver jag ha läst ett modern språk också. Jag frågade SYV i skolan om man fick tenta av sin modersmål dvs ryskan som modern språk (steg 4 som ger 1.0 meritpoäng) och som svar fick jag ett tydligt JA. Därefter sa jag att jag ville göra det och att jag skulle stå för hela kostnaden. Men programrektorn sa att jag inte fick göra det med tanke på skolans ekonomi, samt att en elev inte fick betala så mycket som 1500kr. Samt så insisterade de att jag redan hade fått chansen att läsa ett modernt språk (spanska) men som jag hoppade av efter ett tag. Således fick jag inte göra tentan. Nu undrar jag om skolan har rätt till att inte tillåta det? Om jag skulle fortsätta med spanskan resten av gymnasieåren skulle det kosta skolan betydligt mer än vad min tenta skulle vara. Enligt mig har alla elever rätt till att byta ämne, program, lägga till eller ta bort andra ämnen. Därför vill jag nu att de anordnar en tenta för mig, då det är oerhörd viktigt för mig att komma in i högskolan.
    /Sevak, 21

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, jag börjar med att ge dig förslag på lösningen och sedan förklarar vad skolan är skyldig dig, OK? *L* :-)

    Jag föreslår att du tittar in på http://navetutbildning.uppsala.se/media/25575/betalning_information_navet_2015.pdf
    till det dokumentet kom jag via Uppsala kommuns hemsida. Avgift för prövning är 500 kr per kurs.
    Här får du kontaktuppgifter till Prövningsenheten:
    Telefon: 018-727 21 73 018-727 21 89
    E-post: [email protected]
    Studievägledning: [email protected] eller 018-727 21 60
    Postadress: Uppsala kommun, Prövningsenheten, 753 75 Uppsala

    Mer info- finns på http://navetutbildning.uppsala.se/proevningar.aspx
    Här http://provningsenheten.uppsala.se kan du anmäla till provning och just nu är anmälan öppen till 21 januari - till "Prövningsperiod 1" (när blir "Prövningsperiod 2" vet jag inte, men det kan du fråga på Prövningsenheten).
    Betyg från Prövningsenheten är exakt lika mycket värt som betyg som du får på gymnasiet.
    Den enda skillnaden kan uppstå i fall du inte skulle få ta med den kursen in i din gymnasieexamen, utan måste kanske ha det på ett separat dokument/intyg.
    Du får Meritpoäng för kursen som inte ingår i din Gymnasiexamen, men det är mer fördelaktigt för dig att ha det betyget in i din Gymnasieexamen.
    Jag vet ej om du har rätt att kräva av din gymnasieskola att ta med betyg från Prövningen in i examen från gymnasiet. Du kan önska det, vilket jag råder dig att göra.

    En annan fråga: jag har inte - utifrån din fråga - förstått om du kommer att få tillräckligt med betygsatta poäng för att kunna få ut just Gymnasieexamen /om vi "glömmer prövningen"/. Utan den kursen som du vill göra prövning i, alltså, kommer du att få examen eller intyg? Här finns det flera olika "varianter" och vissa av dem är mer fördelaktiga för dig än andra. Om du återkommer med svar på den frågan, kan jag ge dig ett bättre svar.

    ***
    Med det sagt, går vi vidare till vad din gymnasieskola är skyldig dig.
    Skolan är skyldig dig att erbjuda att läsa alla de kurser som är
    1. OBLIGATORISKA PÅ DITT GYMNASIEPROGRAM
    2. valbara kurser som får läsas som programfördjupande och i tillräcklig omfattning - så att du kan få tillräckligt med betygsatta poäng till en gymnasieexamen
    Om du själv tog bort en kurs utan att på förhand "förhandla" om att byta ut den mot en annan /här kunde du få ett "NEJ" från skolan - av olika anledningar: lärarkapacitet, kurser inte går att erbjuda på de tider när du är ledig från dina obligatoriska lektioner mm./, är det "ditt eget fel" kan man säga... å andra sidan, om du inte var myndig då du tog bort kursen - undrar jag om din skola frågade dina vårdnadshavare eller meddelade dem om att du hoppade av en kurs eller "tog bort en kurs". Vårdnadshavare på icke-myndiga elever bör underrättas när saker händer som påverkar elevens möjlighet att få ut gymnasieexamen. I fall du inte var 18 år fyllda då du "tog bort" en kurs - kan du ta upp den frågan, som jag beskriver till dig här... kontakt med dina vårdnadshavare, alltså.

    Jag kan - på sätt och vis - förstå din rektor också: om en elev får göra prövning i en kurs, då borde alla elever också få möjlighet att göra prövningar i minst en kurs var och för det räcker inte lärarkapacitet på skolan. Det blir, alltså orättvist om du får göra prövning på skolan men andra inte får det. Om särskilda omständigheter fanns i ditt fall (vet ej vad det skulle kunna vara men t.ex. sjukdom /läkarintyg måste uppvisas för det/ eller svåra händelser i familjen - i så fall kan rektor "med rent samvete" bevilja undantag och förklara sedan för andra elever att du fick göra prövning för att "särskilda skäl" fanns, att det var, alltså, ett undantag).
    Om du anser att rektor agerade fel i ditt fall, kan du klaga till gymnasiechefen /om det finns i din kommun/ eller direkt till Utbildningsförvaltningen.

    En snabbare och, enligt min mening, även bättre lösning i den uppkomna situationen är för dig att vända dig till Prövningsenheten.
    Du får gärna återkomma längre fram och berätta hur det gick. :-)

    Mvh
    Liselotte SYV

    Liselotte