Ellen
    Hej!
    Jag börjar åk 2 om ett par dagar och har ett individuellt val som jag var mycket nöjd med.
    Fick dock idag ett mail från mitt syv att de har tagit bort mitt individuella val inför 2:an pga krockande schema. Hon skrev även jag istället måste läsa 3 programfördjupningar och ett extra individuellt val i 3:an. Det var all info jag fick.

    Jag undrar nu om skolan har rätt att göra såhär utan att ens "fråga" mig först? Jag borde väl ändå bli involverad i beslutet då det gäller min utbildning?
    Jag känner mig inte jätte pigg på att läsa mer i 3:an, plus att jag verkligen såg framemot att läsa mitt individuella val och jag vet att den kursen inte erbjuds till 3:or.
    Sedan kan jag tycka att de meddelande mig väldigt sent om detta.
    Hur tycker du att jag ska gå tillväga med detta?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Ellen! Jag tycker du bör be om samtal med SYV på din skola. Du kan t.ex be om att skola gör undantag och låter dig läsa den kursen i trean.
    Jag tror inte din skola har så mycket val: om schemat inte går ihop och det finns obligatoriska kurser som inte kan tas bort, kanske är det den enda lösning...
    Vilket program och inriktning gäller det?
    Hur mycket krockar det? Om det är en liten överlappning på 10 min, kanske det ändå går att lösa. Vi hörs! Milla syv
    Studie- och yrkesvägledare
    Hej igen!
    Se på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_SA.pdf Programplan för Samhällsvetenskapsprogrammet och längst ner ser du också Programstrukturen.
    Det är som är valbart är
    1. en av inriktningarna (samtliga kurser inom en av inriktningarna måste läsas)
    2. programfördjupande kurser (enbart från listan som du ser på länken ovan, inga andra) - din inriktning är på 450 poäng, därför väljer du enbart 300 poäng programfördjupande kurser
    3. individuellt val (här får man läsa vilka kurser som helst som skola kan erbjuda)
    4. tema för gymnasiearbete (men själva kursen är obligatorisk).

    Alla gymnasie- och programgemensamma ämnen är obligatoriska. I fall din kurs, som du gärna vill läsa, krockar med en av de obligatoriska kurser - då är det nog så att du måste prioritera den obligatoriska kursen, annars kommer du inte uppfylla kraven för gymnasieexamen.

    Men i fall din kurs krockar med en annan valbar kurs - då kan du önska "skippa" den där andra kursen /byta bort den/ i så fall.

    Som sagt, jag är helt övertygad om att din skola "tog bort" din "favorit kurs" för att de såg detta som den bästa lösningen.

    Hoppas det löser sig på ett bra sätt och du ska kunna läsa din "favorit kurs"!
    Jag kommer att hålla tummarna!
    Milla SYV

    • : Hej!
    • : Oj man kunde inte trycka enter. Jag läser samhälle inriktning samhälle. Det krockar tyvärr med en hel timme med mitt språk... Jag ska ta kontakt med min SYV och mentor när skolan har börjat så att jag iallafall får lite mer information om det hela. Tack så mycket för snabbt svar!
    • Milla : Jag skriver ett utökat svar till dig nu.