Roro

    hej, jag läser nu tre kurser på komvux i år sammanlagt 350p, (kommunikation, fy1a, gymnsiearbete) men vill söka kursen entreprenörskap till distans period mars-maj. Jag gjorde en anmälan igår om att ha sökt naturkunskap 2 men jag trodde bara jag hade lagt till den, men nu står det sökt. Jag grubblade mellan naturkunskap 2 (för fysiken är svårt:( och entreprenörskap, och jag var mer på entreprenörskap (distans) och ska söka det, ansökningsperioden är ännu inte öppen. Hur blir det då? Kan jag få avslag på båda för att det blir över 400p, vilket är heltidsstudier på komvux och med en till kurs blir det 450, eller kommer de att sätta mig i naturkunskap 2 och inte entreprenörskap för jag valde det först som prio ett? Kan jag på något vis skriva till komvux och berätta att jag tar tillbaka min anmälan för att jag inte visste?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Heltidsstudier på komvux = 20 gymnasiala poäng per vecka. Det är inte förbjudet för komvux att ge plats på kurserna så att man läser på mer än heltid men det är sällan som komvux gör det. Kontakta komvux-Syv på komvux och diskutera vilka kurser du behöver söka till. Att man söker plats på en kurs betyder tyvärr inte att man garanterat får plats. Det är därför smart att söka till fler kurser men man måste prioritera: i första hand, i andra och så vidare. Komvux i olika kommuner använder olika administrativa antagningssystem, det går därför inte ge ett generellt svar om hur du ska ändra i din ansökan. Prata med Syv på komvux!

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    om man söker en kurs på komvux och t o m om man redan fått besked antagen, så går det alltid att tacka Nej till platsen. Även om man redan har påbörjat läsa en kurs på komvux, kan man alltid hoppa av.
    Exakt hur man drar tillbaka sin ansökan eller tackar Nej till erbjuden plats kan vara olika på komvux i olika kommuner. Du kan på hemsidan där du gjorde ansökan se om det finns någon förklarande text om exakt hur du bör "ta tillbaka" din ansökan. Det kan vara så enkelt som att du trycker på en knapp "ta bort" så försvinner den kursen från din ansökan. Ju tidigare du tar bort en kurs från din ansökan som du inte vill få plats på desto bättre för din komvux (då slipper de hantera den ansökan, prioritera den och fundera över om du ska ha plats eller inte). För dig personligen så kanske det inte spelar så stor roll när du tar tillbaka din ansökan, men även här kan det vara lite olika på hur det funkar på komvux i olika kommuner.
    Precis som SYV Mikael redan har svarat så räknas heltid så här: 20 gymnasiepoäng per vecka. Att det skulle vara OK att under första delen av terminen läsa på deltid och under andra delen av terminen läsa på mer än heltid, är på komvux ovanligt men förekommer. CSN (om det är frågan om studiemedel) kan acceptera som heltidsstudier att den studerande läste på deltid under en del av terminen och på mer än heltid under andra delar av terminen, men komvux räknar just 20 poäng per vecka (när det är en fråga om att ge plats på kurserna) - detta av flera anledningar: för det första så finns risk att den studerande inte klarar av att läsa på mer än heltid, det blir för krävande och hen riskerar då få F i betyg på en eller flera kurser, och för det andra - så att platserna på kurserna skulle räcka åt flera personer (om en person skulle läsa på 150% av studietakt, och andra får inte läsa alls för att varje plats på varje kurs kostar pengar och komvux har begränsade resurser, anses vara orättvist mot de som vill läsa men inte får utbildningsplats).
    Att få plats på högre nivå än grundskola kan över huvudet taget inte garanteras. På högre nivå än grundskola får man plats i "mån av möjlighet" (det är inte en rättighet som finns för alla). Du måste göra studieplanering tillsammans med personal på komvux (ofta med SYV). Vi önskar dig lycka till med din ansökan och dina studier!