Leo

    Har underkänt i matte2b, individuellt val (extra ämne) och samhällskunskap i 2an samt ett underkänt italienska i 1an. Ska börja 3an men har inte fått någon info om hur man ska gå tillväga. Kan jag komplettera matten och sam i 3an eller hur kan man lösa dem ämnena? Då matte 2b inte är ”behövande” för att ta examen för ekonomi juridik programmet så går det att få underkänt i men tänker att det är 4 ämnen som jag har underkänt i som påverkar poängen.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    den generella "regel" säger att i fall en elev på gymnasiet fick F i en kurs hen läste, så har eleven rätt att göra prövning innan hen går ut år3 på gymnasiet. Tidpunkt för prövningen är det skolan som bestämmer. Det är en möjlighet och inte tvång, alltså om eleven inte vill så slipper hen... Får eleven högre betyg på prövningen, så kommer det högre betygen in i elevens "gymnasiedokument": Examensbevis eller Studiebevis.
    Att få gå om ett år på gymnasiet förekommer sällan. Det är dyrt att ge utbildning i ännu ett år--- så, om du skulle få gå om år2, är mitt råd att tacka Ja till den möjligheten. Annars så läser du år3 och gör ditt bästa. Vill du göra prövningar i alla eller i några av de kurser som du fick F i, lycka till med prövningarna och så hoppas vi att du höjer betygen. Sedan om du mot slutet av år3 kommer uppfylla kraven för examensbevis, så får du det; annars får du ut studiebevis som sedan kan på komvux kompletteras upp till examensbevis.