Stina
    Hej! jag undrar om det antalet farmakologer eller personer inom yrket vi har idag är tillräckligt, eller om vi har ett behov av fler farmakologer här i Sverige. Finns antalet farmakologer i Sverige som behövs och krävs? Eller är det en brist på de här i landet?

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Stina,

    vi försöker hitta svar på din fråga men det verkar vara svårt. De sakkunniga som vi har tillfrågat har än så länge svarat att de inte vet. Vi hoppas få ngt. svar på din fråga och återkommer i så fall.

    Saken är den att Arbetsförmedlingen och SACO gör prognoser för ett begränsat antal yrken. De gör inte prognoser för just det yrket som du är intresserad av.

    Jag sökte på "jobbannonser" för att se hur många farmakologer som arbetsgivare söker efter just nu och kunde just idag inte hitta någon annons... det verkar som att ingen söker efter en farmakolog just idag... :) - på så sätt kanske man kan dra slutsats att det är svårt att få jobb som farmakolog.

    Om vi får svar på din fråga från någon sakkunnig eller hittar svar på ngt. annat sätt, hör vi av oss igen - i annat fall får du försöka hitta svar på annat sätt eller utgå ifrån att det är "nog" så att det är svårt att få jobb som farmakolog.

    Vänliga hälsningar

    Julia SYV

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan, vi fick nu svar från en sakkunnig. Läs det svaret i sin helhet, nedan:

          "Om man menar ”Forskare i Farmakologi” så är det svårt att veta för det är sällan man utlyser forskartjänster till ”Farmakologer” specifikt. Tjänsterna är mer kopplade till forskningsmeriter med avseende på forskningsområde inom medicin eller pedagogiska meriter för lärartjänster."

    Vi tolkar det svar så här: det är en svår fråga. Det finns olika "avdelningar" för farmakologer, som kan både vara forskare, högskolelärare eller specialistläkare. Det kanske inte går att få fram svar som direkt svarar på din fråga.

    Bästa hälsningar

    ANNA