Jelena
    Hej,
    som rubriken lyder, undrar jag om yrkeshögskoleutbildningar med samma namn alltid har samma innehåll eller måste man noga titta på vad varje utbildning innehåller för kurser? och gör arbetsgivare det också, alltså tittar på kursinnehåll eller är det titel på utbildningen/examen som arbetsgivare tittar på?
    med vänlig hälsning och tacksam för ett snabbt svar
    J.
    • : Vissa som t.ex Tandsköterska har samma innehåll, men många andra kan ha olika innehåll trots samma namn. Allt om yrkeshögskola och yh-utbildningar finns att hitta på www.yhguiden.se

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jelena;

    precis som Lena har svarat i kommentaren till din fråga, så kan man inte vara säker på att yrkeshögskoleutbildningar med samma namn har samma kursinnehåll; några yrkeshögskoleutbildningar är mer "standartiserade" som t.ex yh som leder till yrken Trafiklärareapotekstekniker och vårdadministratör/med.sekreterare, tågförare/lokförare eller ingenjör inom elteknik, och andra kan innehålla fler "avvikande" kurser; många yrkeshögskoleutbildningar innehåller rätt så mycket praktik och beroende på var man befinner sig under sin praktik, blir också utbildningen lite annorlunda.
    Yh som inte är på distand, utan "bundna" till skolorten kan också vara inriktade på de behov som finns på den lokala arbetsmarknaden (alltså inom den regionen där utbildningen ges).
    Det som är en stor fördel: det går att söka väldigt många olika yh samtidigt och när man blir antagen till flera yh, kan man i så fall välja vilken man tackar Ja till, samtidigt som man söker till yrkeshögskola, kan man söka till utb. inom andra skolformer, t.ex högskola-universitet, KKU, privata utbildningar eller utbildningar utomlands. På så sätt sparar man mycket tid för att man slipper vänta på svar från en utbildning, utan kan söka många olika och välja sedan bland de utb., där man kom in.
    Snart (i mitten av januari) kommer utbud av yh utökas pga de nya yh och de nya startet på de "gamla" yh kommer att läggas in på yrkeshögskoleguiden.se