Ulrika
    Hej!
    Jag skulle vilja veta i vilken hastighet det är normalt att läsa matte i teknikprogrammet. På den skola som vi tänker på har man efter åk 1 läst matte 1c & 2c. Det känns fort men är kanske fullt normalt för programmet. Hur ser det ut på andra skolor?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ulrika,

    Inriktning Teknikvetenskap >> skiljer sig åt... för att det är endast på den inriktningen som Matematik 4 är en obligatorisk kurs. Elever på den inriktningen är ofta intresserade av att söka till utbildningar som kräver matte 4 för behörighet; de vill därför läsa Matematik 5 och Matematik specialisering också - för att de gillar matte och/eller för att få Meritpoäng>>. För att hinna det måste man bli klar med matte 4 under åk2 för att under åk3 ha tid för matte 5 och matte specialisering. Och i matte specialisering finns det dessutom flera (minst tre) olika kurser! :)

    Om inriktning Teknikvetenskap ej erbjuds, kan mattetakten vara något långsammare och man kanske läser matte 1c och 2c under 1,5 år och blir klara med 2c till jul under åk2. Därför att obligatoriska kurser är i så fall endast 1c, 2c och 3c. Men man måste hinna eller i alla fall "ha tid" för att kunna läsa matte 4 (då många elever väljer den som en valbar kurs).

    Men om inriktning Teknikvetenskap ej erbjuds och samtidigt är det ingen elev på teknikprogrammet som önskar läsa matematik 4, kan man i så fall läsa matte 1c under åk1, matte 2c under åk2 och matte 3c - under åk3. Dock är det ovanligt. Detta för att det i princip alltid finns några elever som önskar läsa matte 4 och dessutom vid den långsamma takten kan inte skola ta in någon ny elev, som t.ex flyttar från en annan skola eller en annan stad /om den eleven behöver matte 4/. Ännu en faktor kan vara lärarbrist. Mattelärare är "guldvärda" och om man "drar ut på tiden" kanske matteläraren blir föräldraledig och ingen ny hittas - det kan därför vara lika bra att klara av mattekurserna (i alla fall de obligatoriska) så fort som möjligt; för att i alla fall ge elever möjlighet att uppnå kraven för examensbevis. Rektor kan inte trolla fram lärare, när det är lärarbrist. Att undervisa i högre kurser i matematik kan inte "vem som helst" göra :) och sätta betyg får sedan 1 juli 2015 endast Behöriga lärare göra.