Robin
    Hejsan, undrade lite vad det krävs för att komma in på Central Intelligence Agency?
    Satt och klurade på detta när vi hade lektion idag.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Robin,
    är det så att du vill jobba på CIA eller du vill "komma in" på ett Studiebesök?
    "Komma in" kan ha olika betydelser.

    Fast, oavsett vad du menar med din fråga, så kan vi på Fragasyv.se - tyvärr - inte ge dig ngt. svar. Det ligger utanför vår kompetens. Vi vet helt enkelt inte svar på den frågan.

    Du kan prova skicka epost till CIA med din fråga. Det är ju ändå dit du vill komma. Då är det de som är rätt ställe att fråga på, tycker jag.

    Rent allmänt, om jag får gissa lite, så är det säkert så att folk med OLIKA kompetenser jobbar där. Urvalet görs nog på olika meriter och inte minst med tanke på att "komplettera gänget", dvs utifrån de som redan är anställda, kan olika kompetenser krävas just för tillfälle och det är säkert mycket slump - vad för kompetens som krävs just nu och om de tycker att du besitter den kompetensen.

    Om du på riktigt är intresserad av detta och menar allvar, då råder jag dig:
    1. skicka epost till CIA och fråga dem vad du skall läsa för att ha en chans att jobba för dem /skriv på engelska till dem/;
    2. läs så mycket engelska du kan;
    3. läs så mycket du kan om politik;
    4. träna - så att du är stark och frisk;
    5. läs så mycket dataämnen du kan - inklusive programmering, webbutveckling och liknande; det behövs säkert om man skall ha en chans att bli utvald.

    En annan intressant fråga om man kan få jobb hos CIA som icke- amerikansk medborgare. Det är inte säkert att man kan. Vet ej, men skulle i ditt fall - om jag på riktigt var intresserad - fråga dem.
    Och, om det är ett krav på Amerikanskt medborgarskap, hur är vägen för dig att bli medborgare i USA? Vad kan du göra för att bli det? Det kan du i så fall forska lite i.

    Hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig!
    Lycka till!
    Liselotte SYV

    Liselotte