Samir
    Hej! Jag undrade kan man läsa valfri gymnasie program för att kunna bli helikopterpilot? Eller någon speciell ämne?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Samir!
    Du kan se vilka betyg som krävs + vilka andra krav som ställs på blivande piloter: http://www.yhguiden.se/utbildning/svensk-pilotutbildning/helikopterpilotutbildning
    (till höger - bläddra ner, hitta rubrIk BEHÖRIGHETSKRAV).

    Ang. vilket gymnasieprogram som man kan läsa för att bli behörig, så är det i första hand Teknik & Naturvetenskapsprogrammet. Detta pga där läses den Fysik1a.

    Annars så ingår inte Fysik (som en obligatorisk kurs) i något annat program, än TE och NA. Att läsa Fysik 1a, 150 poäng - kan man, teoretiskt sett, även på andra program, t.ex. som en kurs inom Individuellt val, 200 p. Men om en behörig lärare inte finns på skolan, blir det inte möjligt.

    Om du vill läsa något annat program, än Teknik eller Naturvetenskapsprogrammet, så råder jag dig på förhand ställa frågan om det blir möjligt att läsa Fysik 1a (det är då lättare att ordna det i fall TE och/eller NA erbjuds på samma skola - då finns det i alla fall en behörig lärare i ämnet). En annan kurs som du måste försäkra dig om att kunna läsa är Matematik 2. Det är betydligt lättare att ordna. För det första så läses Matematik 2 som obligatorisk på Samhällsvetenskapsprogrammet & på Ekonomi. Sedan får Matte 2 läsas som programfördjupande, därför är det nästan garanterat att man kan läsa Matte 2, oavsett vilket program man går. "Problemet" ligger i Fysik 1a, som kan vara svårt (eller t o m omöjligt) att få läsa på andra program än TE och NA.

    I fall man under gymnasiet inte blir behörig, söker man till Komvux efter gymnasiet.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    ANNA