J

    Hej!

    Jag är utbildad gymnasielärare med behörighet i ämnena tyska och italienska. Har valt ämnen utifrån mitt stora språkintresse (och gått vägen genom KPU). Inser att det kan vara en svår ämneskombination för att få en heltidstjänst på en skola (vill helst inte arbeta på flera olika skolor samtidigt). Jag har läst en del om detta förstås och kommit fram till att italienska ändå inte är helt ovanligt på gymnasieskolor men att det stora problemet kanske är att ha två moderna språk, vilket kan ställa till det för schemaläggare.

    Jag är mest sugen på att jobba som gymnasielärare men kan även tänka mig komvux, folkhögskola, folkuniversitetet, senioruniversitetet etc. Jag är mycket flexibel och kommer att kunna flytta vart som helst för jobbets skull (även utomlands, men helst till Norge i så fall). Om jag märker att det är svårt att komma upp i en tjänst mellan 80-100% funderar jag på att försöka söka tjänst som behörig lärare i mina ämnen + ett ämne där jag är obehörig. Vet dock inte hur vanlig eller bra den lösningen är.

    Har funderat på att bli behörig i ännu ett ämne om det gör mig mycket attraktivare på arbetsmarknaden. De ämnen jag funderar mest på i så fall är svenska och engelska. Vilket ämne av dessa skulle vara mest fördelaktigt för mig? (Finns det även andra ämnen som skulle vara bra? Jag är dock inte så bra på matematik t.ex.). Ser fördelar med både engelska och svenska. De är båda kärnämnen. För engelskan behövs ju "bara" 90 hp (och inte 120 hp) och det är nog ett bra ämne för en eventuell tjänst utomlands (i alla fall jämfört med svenska). Samtidigt gillar jag svenska språket, litteraturvetenskap och att läsa böcker. Möjligen skulle jag kunna tänka mig att vara idrottslärare också. Vissa ämnen har jag inte funderat så mycket på men det betyder inte att de är helt uteslutna.

    Har även tittat närmare på alternativa yrkesvägar och kommit fram till att jag inte skulle ha något emot att arbeta som kurs/studieadministratör (gärna vid ett universitet eller högskola men även på gymnasienivå vore ok). Är lärarutbildning en bra utbildning för att få en tjänst som kurs/studieadministratör (eller inom administrativt arbete rent allmänt)?

    Undrar också om det är vanligt att kunna kombinera ett ämne med en administrativ tjänst på samma skola. Skulle jag t.ex. kunna arbeta på ett gymnasium med 50% tyska och 50% administration (eller med en annan fördelning som inkluderar italienska).

    Nu blev det många frågor. Hela syftet är väl egentligen att undersöka hur mina chanser på arbetsmarknaden ser ut i nuläget, så att jag kan agera därefter. Jag är tacksam för hjälp oavsett hur mycket som går att svara på.

    Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej J!
    inom gymnasieskolan är det på HU/inriktning Språk som undervisning i moderna språk är mest omfattande. Du kan i listan på gymnasieguiden.se/HU-språk se vilka gymnasieskolor som erbjuder den utbildningen. Jag hittade just nu 35 gymnasieskolor med HU-språk i sitt utbud.
    Som gymnasielärare är du också behörig att undervisa i samma ämnen även i senare år på grundskolan. Det tror jag du är medveten om. Det kan finnas grund- och gymnasieskolor som finns mycket nära varandra eller som fungerar mer eller mindre som "samma skola" och i så fall skulle du kunna undervisa både på högstadiet och på gymnasiet. Numera måste grundskolorna erbjuda välja ett modernt språk redan från årskurs 6 (alltså på mellanstadiet) och varje grundskola måste erbjuda minst två av följande språk: franska, spanska, tyska.
    Om du vill bli behörig i ännu ett språk, svenska eller engelska, så är det så att undervisning i svenska är obligatorisk för alla elever på grundskolan och för alla elever på gymnasiets nationella program, och på det sättet är svenska "mer gångbart".
    Jag ska även fundera mer och samråda med kollegorna. Vi återkommer!

    Hej igen,
    du får söka alla jobb som du är intresserad av. "Delade tjänster" när man jobbar som lärare på deltid och med "annat på skolan" på deltid - förekommer, t.ex kan man på deltid vara skolbibliotekarie, utbildningsadministratör eller skolvärd/värdinna. Man kan också undervisa i ämnen i vilka man inte är behörig lärare (när det är stor lärarbrist kan ibland nästan "vem som helst" undervisa - vilket inte är bra men vad ska man annars göra? undervisning på skolorna måste ju ske och behöriga lärare räcker inte alltid).
    Vad gäller undervisning inom studieförbund, så är Folkuniversitetet känt för sina språkkurser, så hör gärna med FU om du kan börja jobba hos dem. Men kika även på möjligheter som kan finnas inom andra studieförbund.
    Vidare tänker jag också så här: om du ännu inte har erfarenhet av att jobba som lärare, så börja "någonstans", var som helst, där du snabbt kan få jobb: med mer arbetslivserfarenhet blir du mer attraktiv på arbetsmarknaden + du kommer också själv bättre kunna "avgränsa" de områden som du kan "acceptera" som dina arbetsområden.
    Du nämner i din fråga möjlighet att jobba som administratör. Jag tror dock att det kan nog bli lättare för dig att få jobb som lärare än som administratör; detta för att "vem som helst" kan få lov att jobba inom administration men lärare ska helst vara behörig/legitimerad. Det jag skriver här är "sanning med modifikation". Jag kan ju inte veta om just du får eller inte får ett administrativt jobb. Arbetsgivare bestämmer fritt vem som anställs som administratör.
    Kasta gärna ett öga på de så kallade "språkyrken":  bland annat kan du titta på följande yrken
    Författare

    Guide

    Kontakttolk

    Korrekturläsare

    Lektör

    Lingvist

    Logonom

    Logoped

    Militärtolk

    Poddare

    Producent av text för syntolkning

    Radiopratare

    Skolbibliotekarie

    Skrivtolk

    Språkkonsult

    Språkledare

    Språkresearrangör

    Språkteknolog

    Språkvetare

    Språkvårdare

    Stenograf

    Talskrivare

    Terminolog

    Tolk

    Översättare

    • J :

      Hej Anna!

      Tack för ditt svar! Listan är redan värdefull för mig!

      Jag ändrade om lite i min frågeställning men nu har jag redigerat klart. Jag glömde skriva att jag inte är så intresserad av att jobba i grundskolan/högstadiet av olika anledningar (bl.a. på grund av att italienska inte finns men också eftersom jag tycker det är roligare att undervisa på högre/blandade nivåer i tyska. Sedan tycker jag även att det är roligare med den större motivationen att lära sig som kan finnas hos eleverna på gymnasiet enligt min erfarenhet). Det är dock intressant att veta att vissa grundskolor och gymnasier fungerar som en skola på det sättet, det har jag inte tänkt på så mycket.

      Okej, det låter toppen. Tack igen!

      Mvh

    Hittade inga frågor