Hej Hans;
    vi på fråga SYV är tyvärr inte experter på lärarbehörigheter. :( Lärarbehörigheter är rätt så krångliga... De som bäst kan svara på frågor kring lärarbehörigheter borde vara studievägledare som jobbar på lärarhögskolorna. Så vänd dig gärna dit.
    Det som vi här på fråga syv vet om utbildningen till Lärare i Hem- & konsumentkunskap är:
    Utbildning till lärare med inriktning mot hem- och konsumentkunskap finns inom högskola/universitet, på lärarprogrammet, som ges vid Umeå universitet, Uppsala universitet, Göteborgs universitet samt på Högskolan i Kristianstad. Det är alltså till studievägledare på de lärosätena som du borde ställa din fråga.
    *** Om jag förstår dig rätt, har du redan lärarlegitimation. Du vill alltså söka Utökning av din lärarlegitimation, stämmer det? Skolverkets avdelning för lärarlegitimationer kan i vissa fall bevilja utökningen även om man inte har högskolestudier i de ämnen i vilka man vill bli behörig lärare i, t.ex känner vi till fall då lärare med längre erfarenhet av att de facto undervisa i ämnen, där de inte hade behörighet, fick utökning av sin legitimation, när de sökte den.

    Du kan alltså även höra med Skolverkets avdelning för legitimationer.
    Annars kan du kika på hemsidorna för de lärosäten (som jag nämner ovan) som, enligt vad jag vet, erbjuder utb. Lärare i hem- och konsumentkunskap; fråga studievägledare på de institutioner som erbjuder de utbildningar eller påbörja läsa kurser inom det aktuella ämne: hem- och konsumentkunskap, alltså (det kan inte skada, för att du vill ju bli behörig lärare även i det ämnet, om jag förstår dig rätt).
    Ber om ursäkt för att jag inte kan ge dig ett bättre svar. Jag kan försöka förklara varför jag inte kan ge ett bättre svar... men det är väl inte det viktigaste för dig, utan du vill veta vad som gäller, eller hur?
    Jag kan givetvis ställa din fråga till Skolverkets avdelning för lärarlegitimationer och till studievägledare på några lärosäten och återge deras svar sedan, men vad är meningen med det?
    Du kan själv mycket bättre förklara din situation och även få svar snabbare + om de hör av sig med motfrågorna, så är det ju du som sitter på svaren. Om du mailar din fråga råder jag dig uppge om du har Lärarexamen och Lärarlegitimation (från vilka år, i vilka ämnen och för vilka skolformer) + uppge vilken arbetslivserfarenhet du har (även icke-lärarrelaterad arb.livserfarenhet).
    Vänligen
    ANNA