Sofia

    Hej syv. Jag går i tvåan i samhällsprogrammet i Göteborg. Jag bytte skola mellan ettan och tvåan för att jag inte trivdes där och för att det inte var en skola för mig. Under hela min gymnasietid har jag haft mycket svårt med pluggandet och på min nya skola är tempot väldigt högt. Jag säger till alla att det är en bra skola, att jag har många kompisar och att jag trivs, men sanningen är att det inte alls är så... men jag kan ju inte byta skola igen? Det största problemet för mig är nog den sociala biten och jag undrar om det finns typ möjlighet att plugga på distans eller om man kan plugga hemifrån eller ha hemundervisning? Kostar det och vad är det för kvalifikationer? Mamma låter mig inte hoppa av skolan och det fattar jag, men jag har så svårt att vara i en skolmiljö och kan inte fokusera på någonting där... Tacksam för svar!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia,

    tråkigt att läsa om att du inte trivs.
    För "hemundervisning" krävs det att eleven har en sådan medicinsk diagnos som gör att hen ej kan ta sig till skolan; och i första hand är det då på grundskolenivå - eftersom grundskola är obligatorisk. Att få hemundervisning på gymnasiet förekommer i princip inte, i alla fall så vitt jag vet.
    De alternativen du har - Korr-on -line - söka till den skolan som ger undervisning på distans;
    söka jobb;
    söka till allmänna kurser på folkhögskolorna;
    byta till en annan gymnasieskola (det finns elever som byter gymnasieskola många ggr);
    prata med kuraror och skolsköterska, de kan förmedla kontakt till skollärare och psykologer.